Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. „c” i „d” oraz lit. „i” oraz art. 60 ust 2 pkt. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022r., poz. 559 ze zm.) oraz art. 239 w związku z art. 212, art. 94 ust. 1, art. 214, art. 215, art. 217 ust. 2 pkt 2, 3 i 6, art. 222 ust. 1 i 2, art. 235 ust. 1 i 4, art. 236 ust. 1 oraz 3-5, art.237,  art. 243, art. 258 ust. 1 pkt. 1, 3 i 4 oraz art. 264 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2022r., poz. 1634 ze zm.) a także art. 6 ustawy z dnia 15 września 2022r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022r. poz. 1964) Rada Gminy Kobylnica uchwala, co następuje:

§ 1

Ustala się dochody budżetu gminy na rok 2023 w łącznej wysokości: 113.347.689 zł, w tym:

  1. dochody bieżące w wysokości: 83.763.945 zł, w tym:
    1. z tytułu dotacji i środków na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych w wysokości 152.760 zł.
  2. dochody majątkowe w wysokości:  29.583.744 zł, w tym:
    1. z tytułu dotacji środków na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych w wysokości 4.481.955 zł.
      • zgodnie z załącznikiem nr 1.

§ 2

  1. Ustala się wydatki budżetu gminy na 2023 rok w łącznej wysokości: 133.283.391 zł - zgodnie z załącznikiem nr 2.
  2. Wydatki budżetu obejmują plan wydatków bieżących w wysokości: 88.558.102 zł, w tym:
    1. wydatki bieżące jednostek budżetowych w kwocie 64.485.589 zł, z czego:
      1. wydatki na wynagrodzenia i składki od nich naliczane w wysokości  36.903.967 zł;
      2. wydatki związane z realizacją zadań statutowych jednostek budżetowych w wysokości 27.581.622 zł;
    2. wydatki na dotacje na zadania bieżące w wysokości:  8.869.703 zł;
    3. wydatki na świadczenia na rzecz osób fizycznych w wysokości:  7.455.280 zł;
    4. wydatki na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych, w części związanej z realizacją zadań gminy w wysokości 163.530 zł;
    5. wydatki na obsługę długu publicznego w wysokości: 7.584.000 zł;
      • zgodnie z załącznikiem nr 2.
  3. Wydatki budżetu obejmują plan wydatków majątkowych w wysokości: 44.725.289 zł, w tym:
    1. wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne w kwocie 44.725.289 zł, w tym:
      1. na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych w wysokości 7.444.205 zł;
        • zgodnie z załącznikiem nr 2.

§ 3

Różnica między dochodami i wydatkami stanowi deficyt budżetu gminy w kwocie 19.935.702 zł, który zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z:

  1. zaciągniętego kredytu w kwocie 9.326.364 zł,
  2. zaciągniętej pożyczki inwestycyjnej w kwocie: 3.442.096 zł  na pokrycie wkładu krajowego na realizację projektów współfinansowanych, w co najmniej 50% ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych,
  3. wolnych środków w kwocie: 7.167.242 zł.

§ 4

Ustala się przychody budżetu w łącznej kwocie 25.609.338  zł oraz rozchody budżetu w łącznej kwocie 5.673.636 zł - zgodnie z załącznikiem nr 3.

§ 5

W budżecie gminy tworzy się rezerwy:

  1. ogólną w wysokości 220.000 zł;
  2. celową w wysokości 230.000 zł, z przeznaczeniem na zarządzanie kryzysowe.

§ 6

W planie dochodów i wydatków budżetu gminy wyodrębnia się:

  1. Dochody w wysokości 5.160.803 zł na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych odrębnymi ustawami - zgodnie z załącznikiem nr 4.
  2. Wydatki w wysokości 4.972.246 zł na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych odrębnymi ustawami - zgodnie z załącznikiem nr 5.
  3. Dochody związane z realizacją zadań wykonywanych na podstawie umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego w wysokości 39.600 zł i wydatki z nimi związane w wysokości 2.646.467 zł - zgodnie z załącznikiem nr 6.
  4. Wydatki w wysokości 204.000 zł z tytułu pomocy finansowej udzielanej między jednostkami samorządu terytorialnego – zgodnie z załącznikiem nr 7.
  5. Dochody w kwocie 645.000 zł z tytułu korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie 645.000 zł na realizację zadań określonych w Gminnym Programie Profilaktyki Uzależnień - zgodnie z załącznikiem nr 8.
  6. Dochody w wysokości 18.000 zł z tytułu opłat i kar za korzystanie ze środowiska oraz wydatki w wysokości 18.000 zł na finansowanie wydatków w zakresie ochrony środowiska - zgodnie z załącznikiem nr 9.
  7. Dotacje podmiotowe z budżetu gminy na łączną kwotę 4.911.840 zł – zgodnie z załącznikiem nr 10.
  8. Dotacje celowe na zadania własne gminy realizowane przez podmioty nienależące do sektora finansów publicznych na łączną kwotę 991.000 zł – zgodnie z załącznikiem nr 11.
  9. Dotacje celowe na zadania własne gminy realizowane przez podmioty należące do sektora finansów publicznych na łączną kwotę 244.050 zł – zgodnie z załącznikiem nr 12.
  10. Plan wydatków budżetu na przedsięwzięcia realizowane ze środków Funduszu Sołeckiego w podziale na Sołectwa - zgodnie z załącznikiem nr 13.
  11. Plan wydatków budżetu obywatelskiego w podziale na zadania infrastrukturalne i społeczne - zgodnie z załącznikiem nr 14.
  12. Dochody z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi w wysokości 5.739.362 zł oraz wydatki związane z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w wysokości 5.739.362 zł.
  13. Odpis na rzecz Izby Rolniczej w wysokości 50.228 zł.

§ 7

  1. Ustala się limity wydatków na zadania inwestycyjne realizowane w roku 2023 roku w łącznej kwocie 44.725.289 zł – zgodnie z załącznikiem nr 15.
  2. Upoważnia się Wójta Gminy Kobylnica do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją zadań inwestycyjnych i zakupów inwestycyjnych - jak w załączniku nr 15.

§ 8

  1. Ustala się limity zobowiązań z tytułu kredytów oraz pożyczek zaciąganych na:
    1. sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu w wysokości 1.000.000 zł;
    2. sfinansowanie planowanego deficytu budżetu w wysokości 12.768.460 zł,
    3. spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów w kwocie 5.673.636 zł.
  2. Ustala się limit zobowiązań z tytułu umowy PPP na kwotę 1.489.397 zł.
  3. Ustala się limit zobowiązań z tytułu umowy leasingu operacyjnego z opcją wykupu samochodów służbowych na kwotę 151.067 zł.

§ 9

W zakresie wykonywania budżetu Wójta Gminy upoważnia się do:

  1. dokonywania zmian w planie wydatków między rozdziałami i paragrafami w ramach działu, w tym w zakresie wydatków na wynagrodzenia ze stosunku pracy oraz zmian planu wydatków majątkowych,
  2. dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków związanych ze:
    1. zmianą kwot lub uzyskaniem płatności przekazywanych z budżetu środków europejskich, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu;
    2. zmianami w realizacji przedsięwzięcia finansowanego z udziałem środków europejskich albo środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu;
    3. zwrotem płatności otrzymanych z budżetu środków europejskich.
  3. zaciągania kredytów i pożyczek na:
    1. pokrycie przejściowego deficytu budżetu, z których zadłużenie w trakcie roku nie może przekroczyć limitu 1.000.000 zł;
    2. finansowanie planowanego deficytu budżetu w wysokości 9.326.364 zł;
    3. spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych kredytów i pożyczek do łącznej kwoty 5.673.636 zł.
  4. udzielania w roku budżetowym poręczeń i gwarancji do łącznej kwoty 500.000 zł,
  5. lokowania czasowo wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu Gminy.

§ 10

Upoważnia się Wójta Gminy do przekazywania uprawnień podległym jednostkom organizacyjnym do zaciągania w roku 2023 zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku 2023 i latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy. Łączna wartość powyższych zobowiązań wraz ze zobowiązaniami gminy nie może przekroczyć kwoty 25.000.000 zł.

§ 11

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kobylnica.

§ 12

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2023 roku i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.


Załączniki do uchwały nr LVIII/523/2022 stanowią dokumenty, które nie spełniają wymagań WCAG 2.1 w zakresie dostępności cyfrowej, określonych w Załączniku do Ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. 2019 poz. 848). 
Alternatywny sposób dostępu do zamieszczonych treści można uzyskać poprzez kontakt telefoniczny pod numer: 59 858 62 49.



Załączniki:

Załącznik nr 1 do uchwały
Załącznik nr 2 do uchwały
Załącznik nr 3 do uchwały
Załącznik nr 4 do uchwały
Załącznik nr 5 do uchwały
Załącznik nr 6 do uchwały
Załącznik nr 7 do uchwały
Załącznik nr 8 do uchwały
Załącznik nr 9 do uchwały
Załącznik nr 10 do uchwały
Załącznik nr 11 do uchwały
Załącznik nr 12 do uchwały
Załącznik nr 13 do uchwały
Załącznik nr 14 do uchwały
Załącznik nr 15 do uchwały
Załącznik nr 16 do uchwały