Miejsce

Urząd Gminy Kobylnica 
Adres do korespondencji:

76-251 Kobylnica, ul. Główna 20

Referat Spraw obywatelskich i Działalności gospodarczej

Stanowisko ds. dowodów tożsamości i rejestru wyborców

Wymagane dokumenty
  • wniosek o wydanie dowodu osobistego,
  • dowód osobisty, legitymacja szkolna, legitymacja studencka, ważny polski paszport, prawo jazdy w celu potwierdzenia tożsamości, 
  • w przypadku osób, które nabyły obywatelstwo polskie – dokument podróży, posiadany paszport 
  • lub inny dokument potwierdzający tożsamość, 
  • na żądanie organu odpis skrócony polskiego aktu urodzenia, odpis skrócony polskiego aktu małżeństwa, orzeczenie sądu w przypadku niezgodności danych osobowych, poświadczenie obywatelstwa polskiego.
Załączniki:
  • fotografia - kolorowa wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku, wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak, aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazująca wyraźne oczy, zwłaszcza źrenice i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami. 
Do wniosku składanego w postaci elektronicznej fotografię o rozdzielczości, co najmniej 492 x 633 pikseli i wielkości nieprzekraczająca 2,5 MB.
Dopuszcza się fotografię:
  • w ciemnych okularach dla osoby z wadą wzroku potwierdzoną przez orzeczenie o niepełnosprawności,
  • w nakryciu głowy zgodnie z wymogami wyznawanej religii potwierdzone przez zaświadczenie wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej,
Do wniosku składanego w postaci elektronicznej: 
  • jeśli wymagane – załącza się odwzorowane cyfrowe orzeczenie lub zaświadczenie albo dokument elektroniczny opatrzony przez wystawcę kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP zawierający orzeczenie lub zaświadczenie,
  • jeśli wymagane – dokument o ustanowieniu opiekunem prawnym lub kuratorem nad wnioskodawcą – powinny być odwzorowane cyfrowo opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.
Sposób załatwienia sprawy
  • osobiście w Urzędzie Gminy Kobylnica bądź w dowolnym urzędzie gminy/miasta na terenie kraju,
  • elektronicznie na adres elektroniczny skrzynki podawczej ePUAP Urzędu Gminy Kobylnica: /59r47dodbr/skrytka lub www.obywatel.gov.pl 
UWAGI: Jeżeli złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego jest niemożliwe w organie gminy/miasta, wnioskodawca zawiadamia organ gminy/miasta o niemożności spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą – wówczas organ zapewni przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba, że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku. W takim przypadku odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania jego odbioru.
Opłaty Nie podlega opłacie skarbowej.
Czas załatwienia sprawy Do 30 dni w szczególnych przypadkach wskazany termin może być dłuższy.
Odbiór dowodu osobistego Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie urzędu gminy Kobylnica bądź urzędzie gminy /miasta, w który został złożony wniosek, wyjątek stanowią:
  • małoletni, którzy nie ukończyli 13 roku życia oraz osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, (jeżeli były obecne przy składaniu wniosku i nie ukończyły 5 roku życia), za które dowód osobisty odbiera rodzic, opiekun prawny lub kurator,
  • małoletni, którzy ukończyli 13 rok życia oraz osoby ubezwłasnowolnione częściowo, jeżeli były obecne przy składaniu wniosku dowód osobisty odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic, opiekun prawny albo kurator,
  • odbiór dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania odbioru dla osób, których wniosek został przyjęty w miejscu ich pobytu z uwagi na ich chorobę, niepełnosprawność lub inną niedającą się pokonać przeszkodę,
  • organ gminy przekazuje posiadaczowi dowodu osobistego, w którego warstwie elektronicznej zamieszczono certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikat podpisu osobistego, zabezpieczony dokument z kodem PUK przy odbiorze dowodu osobistego w siedzibie organu gminy lub w każdym czasie po odbiorze dowodu osobistego.
Gotowość dowodu osobistego do odbioru można sprawdzić w internecie, pod adresem: www.obywatel.gov.pl
Tryb odwoławczy
W przypadku wydania decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego przysługuje odwołanie 
do Wojewody Pomorskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji za pośrednictwem Wójta Gminy Kobylnica.
Podstawa prawna
  • ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 roku o dowodach osobistych,
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 styczna 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu,
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.
Inne informacje
Dowody osobiste wydane przed 4 marca 2019 r. zachowują ważność do upływu terminów w nich określonych.
Dowód osobisty zwany e-dowodem posiada wszystkie dotychczasowe funkcje dowodu osobistego – potwierdza tożsamość i obywatelstwo oraz uprawnia do przekraczania granic niektórych państw. Ponadto umożliwia posiadaczowi:
  • uwierzytelnianie w usługach online za pomocą profilu osobistego,
  • składanie podpisu osobistego,
  • potwierdzanie obecności w określonym czasie i miejscu,
  • spełnia również wymogi dla kwalifikowanego urządzenia do składania podpisu elektronicznego. 
Dowód osobisty posiada warstwę graficzna i warstwę elektroniczną.
Warstwa graficzna zawiera te same dane, co poprzedni dowód osobisty.  Jedyną nową informacją 
na pierwszej stronie (awersie) dowodu osobistego jest numer CAN. Jest on też zapisany w kodzie kreskowym na drugiej stronie (rewersie).
Warstwa elektroniczna zawiera:
  • certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia,
  • certyfikat podpisu osobistego,
  • certyfikat potwierdzenia obecności,
  • przestrzeń umożliwiającą do zamieszczenia kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego.
Użycie w/w certyfikatów jest możliwe po ustaleniu przez posiadacza dowodu osobistego własnych kodów, które następuje w siedzibie organu gminy przy odbiorze dowodu osobistego lub w każdym czasie po jego odbiorze:
  • dla certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia – kod PIN 1 (4 cyfry),
  • dla certyfikatu podpisu osobistego - kod PIN 2 (6 cyfr).
Zmianę kodów PIN 1 i PIN 2 można dokonać za pomocą dotychczasowych kodów lub kodu odblokowującego – kodu PUK. Odblokowanie kodu PIN 1 i PIN 2 następuje za pomocą kodu PUK. 
Nawiązanie połączenia pomiędzy warstwą elektroniczną dowodu osobistego a urządzeniem lub systemem teleinformatycznym za pośrednictwem czytnika kart wymaga podania numeru CAN.
Certyfikat podpisu osobistego zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która posiada zdolność do czynności prawnych i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego wyraziła zgodę na zamieszczenia tego certyfikatu, albo – w przypadku osoby małoletniej, która ukończyła 13 rok życia i zgodę tę wyraził rodzic, opiekun prawny lub kurator.
Dowód osobisty jest dokumentem stwierdzającym tożsamość i obywatelstwo polskie osoby na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz innych państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej oraz Państw niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, których obywatele mogą korzystać ze swobody przepływu osób na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, uznając ten dokument za wystarczający do przekraczania ich granic.
  • dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty wydania dowodu osobistego,
  • dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 5 rok życia jest ważny 10 lat od daty jego,
  • dowody osobiste wydane przed 4 marca 2019 r. zachowują ważność do upływu terminów w nich określonych,
  • każdy pełnoletni obywatel Rzeczpospolitej Polskiej zamieszkujący na jej terytorium jest obowiązany posiadać dowód osobisty,
  • uchylanie się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego podlega karze ograniczenia wolności albo karze grzywny. Ukaranie następuje w trybie przepisów określonych w kodeksie wykroczeń.
Unieważnienie dowodu osobistego następuje:
  • z dniem zgłoszenia do organu dowolnej gminy lub placówki konsularnej Rzeczpospolitej Polskiej utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego przez jego posiadacza lub przekazania do organu dowolnej gminy lub placówki konsularnej Rzeczpospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego cudzego dowodu osobistego,
  • z dniem utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu posiadacza dowodu osobistego lub decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego,
  • z dniem przekazania posiadaczowi nowego dowodu osobistego, o ile wcześniej nie został unieważniony,
  • po upływie 4 miesięcy od zaistnienia okoliczności dotyczących zmiany danych, w przypadku niezłożenia przez posiadacza dowodu osobistego wniosku o jego wymianę,
  • z dniem upływu ważności dowodu osobistego,
  • po 14 dniach od dnia zgłoszenia zawieszenia certyfikatów w warstwie elektronicznej,
  • z dniem uprawomocnienia się orzeczenia sądu o ubezwłasnowolnieniu całkowitym lub częściowym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym w warstwie elektronicznej został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego.
Stwierdzenie nieważności dowodu osobistego, wydanego osobie, która podała nieprawdziwe dane, następuje w drodze decyzji administracyjnej, która posiada rygor natychmiastowej wykonalności i jest decyzją ostateczną.
Druki