Miejsce

Urząd Gminy Kobylnica
Adres do korespondencji:
76-251 Kobylnica, ul. Główna 20

Referat Spraw Obywatelskich i Działalności Gospodarczej
Stanowisko ds. dowodów tożsamości i rejestru wyborców
pok. nr 2
Godziny przyjęć: 
pn: 7:30 – 16:30
wt – pt: 7:30 – 14:00

tel. 59 842 90 70 wew. 246

Wymagane dokumenty
  • wypełniony druk „Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego”, 
  • wypełniony druk „Formularz zgłoszenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych”,
  • dowód osobisty w przypadku dowodu uszkodzonego, inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość,
  • dokonując zgłoszenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych w urzędzie lub w formie dokumentu elektronicznego należy przedstawić lub dołączyć potwierdzenie:
    • złożenia organowi uprawnionemu do prowadzenie dochodzeń zawiadomienia o podejrzeniu nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych zgłaszającego, w tym serii i numeru dowodu osobistego lub dokument potwierdzający wszczęcie z urzędu czynności przez ten organ,
albo
    • decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) stwierdzającą naruszenia bezpieczeństwa danych osobowych posiadacza dowodu osobistego, w tym serii i numeru dowodu osobistego.
Sposób załatwienia sprawy
  • osobiście w Urzędzie Gminy Kobylnica bądź w dowolnym urzędzie gminy/miasta na terenie kraju,
  • przez pełnomocnika (pełnomocnik musi się okazać pełnomocnictwem szczególnym),
  • elektronicznie na adres elektroniczny skrzynki podawczej ePUAP Urzędu Gminy Kobylnica: /59r47dodbr/skrytka lub www.obywatel.gov.pl 
W celu potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się stronie zaświadczenie.
Opłaty Nie podlega opłacie skarbowej.
Czas załatwienia sprawy W dniu zgłoszenia.
Tryb odwoławczy Brak
Podstawa prawna
  • ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 roku o dowodach osobistych,
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 styczna 2015 roku w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu,
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 roku w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.
Inne informacje Posiadacz dowodu osobistego, którego dowód osobisty został utracony lub uszkodzony, zgłasza niezwłocznie, osobiście ten fakt organowi dowolnej gminy, a posiadacz dowodu przebywający poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w dowolnej placówce konsularnej Rzeczpospolitej Polskiej.
Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego posiadacza dowodu osobistego nieposiadającego zdolności do czynności prawnych lub posiadającego ograniczoną zdolność do czynności prawnych dokonuje rodzic, opiekun prawny lub kurator.
Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał osobistego zgłoszenia w organie gminy lub placówce konsularnej Rzeczpospolitej Polskiej utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, wydaje się nieodpłatnie zaświadczenie, które jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego,  nie dłużej jednak niż przez 2 miesiące.
Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w formie dokumentu elektronicznego, zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się na żądanie.
Do zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego załącza się uszkodzony dowód osobisty, a jeżeli zgłoszenie nastąpiło w formie elektronicznej, dokument ten przekazuje się pocztą lub osobiście.
Zgłoszenie Policji utraty dowodu osobistego w wyniku przestępstwa, będzie skutkowało unieważnieniem dowodu osobistego w Rejestrze Dowodów Osobistych.
Unieważnienie dowodu osobistego następuje:
  • z dniem zgłoszenia do organu dowolnej gminy lub placówki konsularnej Rzeczpospolitej Polskiej utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego przez jego posiadacza lub przekazania do organu dowolnej gminy lub placówki konsularnej Rzeczpospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego cudzego dowodu osobistego,
  • z dniem utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu posiadacza dowodu osobistego lub decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego,
  • z dniem przekazania posiadaczowi nowego dowodu osobistego, o ile wcześniej nie został unieważniony,
  • po upływie 4 miesięcy od zaistnienia okoliczności dotyczących zmiany danych, w przypadku niezłożenia przez posiadacza dowodu osobistego wniosku o jego wymianę,
  • z dniem upływu ważności dowodu osobistego,
  • po 14 dniach od dnia zgłoszenia zawieszenia certyfikatów w warstwie elektronicznej,
  • z dniem uprawomocnienia się orzeczenia sądu o ubezwłasnowolnieniu całkowitym lub częściowym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym w warstwie elektronicznej został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego.
Stwierdzenie nieważności dowodu osobistego, wydanego osobie, która podała nieprawdziwe dane, następuje w drodze decyzji administracyjnej, która posiada rygor natychmiastowej wykonalności i jest decyzją ostateczną.
Druki