W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Gmina Kobylnica

ul. Główna 20, 76-251 Kobylnica
województwo pomorskie

tel.: 59 858 62 00
sekretariat Wójta tel: 59 858 62 01
fax: 59 810 21 43

email: kobylnica@kobylnica.pl
strona internetowa: www.kobylnica.pl

NIP: 839-17-19-997
REGON: 770979832

adres skrzynki ePUAP: /59r47dodbr/skrytka

Protokół Nr XXX/2020

Protokół Nr XXX/2020 z sesji Rady Gminy Kobylnica z dnia 10 grudnia 2020 roku

Otwarcia XXX - sesji Rady Gminy Kobylnica dokonał Przewodniczący Rady Leon Kiziukiewicz.

Głosowanie odbywało się za pośrednictwem systemu e-sesja jak również przez podniesienie ręki – głosy liczył Wiceprzewodniczący Rady Janusz Kaszowski.

Przewodniczący przywitał radnych oraz gości:

  • Pana Leszka Kulińskiego – Wójta Gminy Kobylnica
  • Pana Rafała Kuligowskiego – Z-cę Wójta
  • Panią Izabelę Hubert – Skarbnika Gminy
  • Panią Maję Wawrowską – Sekretarza Gminy
  • Pana Andrzeja Hałuzo – radcę prawnego Urzędu Gminy
  • Panią Martę Prezlata – Dyrektor CUW w Kobylnicy
  • Panią Elżbietę Gryko – Dyrektora GCKiP w Kobylnicy
  • Panią Renatę Sztabnik – Dyrektora GBP w Kobylnicy

Lista obecności w aktach sprawy.

Porządek sesji:

  1. Otwarcie XXX sesji Rady Gminy – stwierdzenie prawomocności obrad.
  2. Przyjęcie porządku obrad.
  3. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Kobylnica w okresie międzysesyjnym.
  4. Rozpatrzenie projektów uchwał Rady Gminy w sprawie:
    1. udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Słupskiemu na organizowanie publicznego transportu zbiorowego,
    2. emisji obligacji komunalnych Gminy Kobylnica,
    3. uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kobylnica,
    4. uchwalenia budżetu Gminy Kobylnica na rok 2021:
      1. odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem oraz ewentualnymi
        autopoprawkami,
      2. przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku,
      3. przedstawienie opinii Komisji Budżetu Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa oraz
        wniosków radnych,
      4. wystąpienie Wójta Gminy,
      5. debata nad projektem uchwały,
      6. głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
  5. Interpelacje i wnioski radnych.
  6. Wolne wnioski.
  7. Zakończenie XXX sesji Rady Gminy Kobylnica.

Ad. 1

Na 15 radnych, obecnych na sesji było 15.

Sesja rozpoczęła się o godz. 09.00, a zakończyła o godz. 11:09.

Ad. 2

Przyjęcie porządku obrad.

Przewodniczący zapytał czy są propozycje lub uwagi do dzisiejszego porządku obrad, który radni otrzymali wraz z zaproszeniem i projektami uchwał.

Wójt wniósł o wprowadzenie do porządku dodatkowego projektu uchwały w sprawie przejęcia przez Gminę Kobylnica od Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad częściowego zarządzania publiczną drogą krajową Nr 21 na odcinku położonym w Gminie Kobylnica – projekt uchwały dot. poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych w miejscowości Kwakowo. Gmina w najbliższym czasie będzie realizowała zadania dot. poprawy  bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych na odcinku drogi krajowej nr 21 Kruszyna - Kobylnica.

Przewodniczący Rady skierował pod głosowanie przyjęcie porządku obrad, wraz z dodatkowym projektem uchwały wniesionym przez Wójta.

Na 15 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 15 „za” za przyjęciem porządku obrad.

Porządek został przyjęty jednogłośnie.

Ad. 3

Wójt przedstawił sprawozdanie z pracy w okresie międzysesyjnym (sprawozdanie w aktach sprawy).

Przewodniczący otworzył dyskusję.

W związku z brakiem pytań Przewodniczący zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie przyjęcie sprawozdania z pracy Wójta w okresie międzysesyjnym:

Na 15 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 15 „za” przyjęciem sprawozdania.

Sprawozdanie zostało przyjęte jednogłośnie.

Ad. 4

Rozpatrzenie uchwały:

1. Uchwała Nr XXX/253/2020 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Słupskiemu na organizowanie publicznego transportu zbiorowego

Projekt uchwały radni otrzymali wraz z zaproszeniem i materiałami na sesję. Projekt przedstawiono i omówiono na wspólnym posiedzeniu stałych Komisji Rady Gminy.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

W związku z brakiem pytań Przewodniczący zamknął dyskusję i skierował pod głosowanie przyjęcie uchwały:

Na 15 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 15 „za” przyjęciem uchwały.

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

2. Uchwała Nr XXX/254/2020 w sprawie emisji obligacji komunalnych Gminy Kobylnica

Projekt uchwały radni otrzymali wraz z zaproszeniem i materiałami na sesję. Projekt przedstawiono i omówiono na wspólnym posiedzeniu stałych Komisji Rady Gminy.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Wójt zgłosił autopoprawkę do projektu uchwały (radni autopoprawkę otrzymali przed sesją):

§ 2 o treści: „Emisja obligacji ma na celu pozyskanie środków pieniężnych w wys. 7.126.364 zł na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych, zaciągniętych pożyczek i kredytów oraz pokrycie deficytu budżetu w związku z realizacją zadań majątkowych w wys.7.126.364 zł.”

otrzymuje brzmienie: „Emisja obligacji ma na celu pozyskanie środków pieniężnych w wys. 4.873.636 zł na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych, zaciągniętych pożyczek i kredytów oraz pokrycie deficytu budżetu w związku z realizacją zadań majątkowych w wys. 7.126.364 zł.”

Radny Paweł Pawlak zwrócił się z pytaniem do członków komisji budżetu czy widzą zagrożenie w tym, że są to obligacje o długim terminie od  10 do 15 lat – czy były prowadzone analizy pod kątem emisji tych obligacji na krótszy okres, czy komisja ma wypracowane stanowisko na ten temat.

Radna Pani Joanna Walentukiewicz- Czałpińska wyjaśniła, że projekt uchwały był rozpatrywany na posiedzeniu  komisji gdzie został pozytywnie zaopiniowany, o szczegóły należy pytać Skarbnika lub Wójta.

Wójt wyjaśnił, że członkowie komisji byli na bieżąco informowani o sytuacji finansowej gminy, zadłużenie gminy spowodowane zostało m.in. epidemią koronawirusa. Zmniejszyły się dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych oraz PIT. W związku z tym musimy zaciągnąć zobowiązania, które pokryją powstałą różnicę.

Radna Iwona Drapalska-Krawczyk zauważyła, faktycznie pokryje to część długów ale obligacje są również emitowane w celu dalszych inwestycji. Kolejny rok  przesądzi o następnych 15 latach. Kosz obsługi emisji obligacji szacowany jest 3.723 tyś., co należy dodać do 12 mln. Radna poprosiła Skarbnik aby wskazała ile będzie wynosił dług gminy po zaciągnięciu obligacji.

Skarbnik wyjaśniła, że dług gminy wskazany jest w załączniku do WPF (przedstawiono na posiedzeniu komisji), dług jest wskazywany według staniu na dzień 31 grudnia każdego roku. W roku 2021 na koniec roku po spłacie zobowiązań roku 2021 i zaciągnięciu obligacji w wysokości 12 mln zł będzie wynosił w stosunku do planowanych dochodów  około 79% tj. 68.281.915 zł. Według założenia budżetu w następnych latach po spłatach zobowiązań na kolejne lata zgodnie z podpisanymi umowami w 2036r. dług będzie wynosił zero.

Radna Iwona Drapalska-Krawczyk dodał, że to się zgadza ale dług trzeba spłaci, a gmina z takim długiem ma mniejsze możliwości dalszych inwestycji. Radna dodała, że docenia to wszystko co Wójt do tej pory zrobił ale ,co zrobią  następcy z takim obciążeniem.

Wójt  - środki z obligacji i kredytów są wydatkowane na inwestycje prowadzone na terenie gminy. Jak było już wskazane wcześniej gmina utraciła ponad osiem i pół miliona, co związane jest  z PIT jak i z dochodami z tytułu podatków i opłat lokalnych i należy to pokryć. Jeżeli chodzi o planowanie dochodów gminy do 2036 r. są one planowane na podst. dochodów w danym roku (nie są planowane dowolnie). Należy pamiętać , że dochody co rocznie będą wzrastały (notujemy duży przyrost mieszkańców) co będzie miało wpływ na wzrost dochodów z tytułu PIT jak i podatku od nieruchomości. Jeżeli tylko będzie możliwość będziemy się starali jak najszybciej spłacić  zadłużenie. Wójt dodał, że jeżeli tylko mieszkańcy wyrażą zgodę, to będzie dalej prowadził gminę.

Radny Paweł Pawlak dodał, że obligacje w całości nie są przeznaczone na inwestycje, około 5 mln jest przeznaczone na „zrolowanie” poprzednich obligacji. Jeżeli zgodnie z uchwałą budżetową - załącznik dot. inwestycji po dodaniu kwoty na jaką zostaną „zrolowane” obligacje łatwo odpowiedzieć na co zostaną przeznaczone środki z obligacji. Radny dodał, że obligacje dot. 15 lat i bez patrzenia w PESEL nie wiadomo jak to będzie wyglądało.

Wójt dodał, że jeżeli chodzi o spłatę obligacji w roku przyszły to środki te były również przeznaczone na realizację inwestycji. W nawiązaniu do PESEL Wójt wyjaśnił, że zdaje sobie z tego sprawę ale ma jeszcze kilka lat pracy  – wszystko zależy od mieszkańców gminy. Na pewno koronawirus jeszcze trochę potrwa ale liczymy, że w 2022r. będzie można już spokojnie pracować i spłacać zobowiązania. Na dzień dzisiejszy aby realizować inwestycje zapisane w budżecie musimy mieć wkład własny, który będzie pochodził z obligacji.

Radna Iwona Drapalska-Krawczyk dodała, że nie wiadomo kiedy wirus wygaśnie, miejmy nadzieje, że gminie będzie przybywało mieszkańców i budżet będzie coraz większy. Radna  dodał, że na dzień dzisiejszy jej sumienie nakazuje ostrożność i zaapelowana do radnych o ostrożność w podejmowaniu decyzji.

Wójt w nawiązaniu do wypowiedzi radnej dodał, że sytuacja ekonomiczna kraju ma wpływ na sytuację gminy rządzący będą podejmowali wszelkie działania aby sytuacja się unormowała i pozwalała na funkcjonowanie w latach przyszłych.

Radny Paweł Pawlak w nawiązaniu do wypowiedzi Wójta dodał, że jest to informacja dla radnych , którzy nie wiedzą na czy polega emisja obligacji.

Skarbnik dodała, że wszystkie umowy w sprawie zaciągnięcia kredytów i emisji obligacji zawierają klauzule o możliwości wcześniejszej spłaty bez ponoszenia kosztów.

Przewodniczący Rady odczytał radnym art. dot. luzowania przez rząd reguł finansowych dla samorządów. Następnie przytoczył wypowiedz prawnika ze szkolenia w którym uczestniczył, że  większość samorządów stara się jak najszybciej spłacić kredyt ale w ten sposób zamykają sobie drogę do dalszych inwestycji. Przecież wszyscy będą korzystali ze zrealizowanych inwestycji również w latach przyszłych. Na dzień dzisiejszy nie ma innej możliwości chyba, że zrezygnujemy z inwestycji, ale który radny zrezygnuje z inwestycji na swoim terenie. Przewodniczący poprosił radnych o przyjęcie uchwały.

W związku z brakiem dalszych pytań Przewodniczący zamknął dyskusję i skierował pod głosowanie przyjęcie uchwały wraz z autopoprawką:

Na 15 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 13 „za” przyjęciem uchwały, 2 radnych „przeciw” (I. Drapalska-Krawczyk, P. Pawlak)

Uchwała została podjęta większością głosów.

3. Uchwała Nr XXX/255/2020 w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kobylnica

Projekt uchwały radni otrzymali wraz z zaproszeniem i materiałami na sesję. Projekt przedstawiono i omówiono na wspólnym posiedzeniu stałych Komisji Rady Gminy.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Wójt zgłosił autopoprawkę do projektu uchwały (radni autopoprawkę otrzymali przed sesją):

  1. w treści projektu uchwały
    1. § 3 o treści:
      „ 1. Upoważnia się Wójta Gminy Kobylnica do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją przedsięwzięć, określonych Załącznikiem Nr 2 do Uchwały.
  2. Upoważnia się Wójta Gminy Kobylnica do zaciągania zobowiązań do wysokości 15.000.000 zł z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.”

otrzymuje brzmienie:

„ 1. Upoważnia się Wójta Gminy Kobylnica do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją przedsięwzięć, określonych załącznikiem Nr 2 do uchwały.

2. Upoważnia się Wójta Gminy Kobylnica do zaciągania zobowiązań do wysokości 15.000.000 zł z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.”

3. Upoważnia się Wójta Gminy Kobylnica do przekazania upoważnień kierownikom jednostek organizacyjnych Gminy do zaciągania zobowiązań, o których mowa w ust. 2.”

b) w § 5 dodaje się pkt 9) o treści:

„ 9) uchwała Nr XXIX/248/2020 Rady Gminy Kobylnica z dnia 26 listopada 2020r. w sprawie zmiany
Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kobylnica.”

2) w załączniku nr 1 „Prognoza Finansowa Gminy Kobylnica na lata 2021-2036” zmienia się następującą pozycję Prognozy:

a) kolumna 2.2.1.1 „ w tym, wydatki o charakterze dotacyjnym na inwestycje i zakupy inwestycyjne”

w roku 2021 – otrzymuje wartość 3.084.535 zł (zamiast kwoty 430.294 zł).

Wójt odczytał uchwałę Nr 236/g228/F/II/20 składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 7 grudnia 2020r. w sprawie opinii o projekcie uchwały o Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Kobylnica na lata 2021-2036 (uchwała w aktach sprawy).

Radny Paweł Pawlak zapytał przedstawicieli komisji budżetu jak oceniają rzetelność prognozy finansowej w kontekście, że przez najbliższe 15 lat nie przewiduje ona wzrostu wynagrodzeń i prognozuje za 15 lat wydatki mniejsze o 3 mln zł niż w 2021.

Radna Joanna Walentukiewicz-Czałpińska  przew. komisji  odpowiedziała, że rok przyszył jest obliczany na podst. wskaźników, następne lata są opracowane na podstawie założeń.

Radny Paweł Pawlak zapytał jakimi założeniami kierowała się komisja przy kontrolowaniu budżetu na najbliższe dwa lata. Jednocześnie zwrócił uwagę na dokumenty ministerstwa finansów czy banku światowego dot. prognozy inflacji, wzrostu płac. W budżecie za 15 lat wydatki mają być niższe o 3 mln jak to jest możliwe. Radny zauważył, że wypowiedź radnej wskazuje na brak sensu dalszej dyskusji.

Radna Iwona Drapalska- Krawczyk powróciła do tematu budowy hali sportowej w Kawkowie według WPF budowa odsunięta jest na rok 2024. Mieszkańcy czekają również na świetlicę wiejską. Budowane są parki, place zabaw czy siłownie,  a temat hali sportowej i świetlicy jest odsuwany w czasie. Była mowa, że jeżeli otrzymamy dofinansowanie budowa rozpocznie się wcześniej ale dlaczego ciągle czekamy na dofinansowanie i nie podejmujemy, kroków sami prędzej.

Wójt wskazał na sprzeczność w wypowiedzi radnej z jednej strony głosowanie „przeciw” ponieważ gmina się bardzo zadłuża, a z drugiej strony radna domaga się budowy hali sportowej za 6,5 mln i świetlicy za 2,5 mln. Należy patrzeć rozsądnie na zadania, które jesteśmy w stanie zrealizować oczywiście można zaciągnąć większe zobowiązania (gmina posiada takie możliwości wskazuje na to opinia RIO). Na posiedzeniach komisji była przekazywana informacja, że gmina ponownie będzie występowała do ministerstwa o wsparcie finansowe na realizację zadania dot. budowy hali sportowej w Kwakowie. Wójt dodał, że jest dla niego priorytetem budowa hali jednak musimy na ten cel pozyskać dodatkowe środki. Gmina nie jest w stanie wydatkować 6,5 mln z własnego budżetu . Gmina cały czas stara się o pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych. Po wybudowaniu hali sportowej obiekt, który jest obecnie wykorzystywany przez szkołę zostanie przeznaczony na świetlice wiejską.

Radna dodała, że jeżeli chodzi o sprzeczność to Wójt podał informacje o budowie świetlicy do gazety.

Wójt wyjaśnił, że nie odpowiada za to co jest drukowane w prasie. Jeżeli chodzi o budowę hali to jest przygotowywany projekt budowlany.

Skarbnik odnosząc się do wypowiedzi radnego Pawła Pawlaka wyjaśniła, że wytyczne dot. sporządzania budżetu są przekazywane przez RIO , a jeżeli chodzi o wypowiedz radnego dot. braku  środków na wynagrodzenia to Skarbnik nie zgadza się z takim stwierdzeniem – wzrost wynagrodzeń jest zapisany w WPF dot. to kolejnych trzech lat poza planowanym rokiem budżetowym, czyli na lata od 2022- 2024. Natomiast od 2025 r. prognoza w zakresie wydatków jest powielana na bazie roku 2024. Jeżeli chodzi o podwyżki dla nauczycieli są one uwzględnianie w subwencji oświatowej, która jest również planowana w WPF.

Radny Paweł Pawlak przyznał Skarbnik rację i wyjaśnił, że nastąpiło przejęzyczenie z jego strony chodziło o okres nie od 2021 ale o 2023r.

W związku z brakiem dalszych pytań Przewodniczący zamknął dyskusję i skierował pod głosowanie przyjęcie uchwały wraz za autopoprawką:

Na 15 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 13 „za” przyjęciem uchwały, 1 radny „przeciw” 
(I. Drapalska-Krawczyk,) i 1 radny  „wstrzymał” się od głosu ( P. Pawlak)

Uchwała została podjęta większością głosów.

4. Uchwała Nr XXX/256/2020 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Kobylnica na rok 2021

Przewodniczący Rady zaznaczył, że radni otrzymali projekt we wcześniejszym terminie, był on również szczegółowo omawiany i analizowany na wspólnym posiedzeniu stałych komisji. Radni w dniu dzisiejszym przed rozpoczęciem sesji otrzymali autopoprawki.

Przewodniczący Rady w związku z tym, że uzasadnienie do projektu uchwały liczy 15 stron oraz mając na uwadze to, że wszyscy radni wcześniej otrzymali projekt uchwały wraz z uzasadnieniem poddał pod głosowanie wniosek dotycząc odstąpienia od odczytywania uzasadnienia do projektu uchwały:

„Na 15 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 15 radnych “za” przyjęciem wniosku.

Przewodniczący Rady stwierdził, że wniosek dot. odstąpienia od czytania uzasadnienia do projektu uchwały został przyjęty jednogłośnie.

Wójt przedstawił autopoprawki, które radni otrzymali przed sesją:

1)      w treści projektu uchwały

a)       § 8 ust. 2

o treści: „Ustala się limit innych zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, które wywołują skutki ekonomiczne podobne do umowy kredytu lub pożyczki w kwocie  85.321 zł.”

otrzymuje brzmienie:

„Ustala się limit innych zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, które wywołują skutki ekonomiczne podobne do umowy kredytu lub pożyczki w kwocie  80.321 zł.”

b)      w załączniku nr 2 „Wydatki budżetu gminy Kobylnica” zmienia się klasyfikację budżetową wydatków:

  • w kwocie 1.585 zł (na zarzadzanie drogą powiatową w miejscowości Ścięgnica na mocy porozumienia) - z działu 600 rozdziału 600 16 § 4300 przenosi się do rozdziału 600 14 § 4300.
  • w kwocie 400.000 zł (na zakup średniego pojazdu specjalnego) z działu 754 rozdziału 754 12 § 6060 przenosi się do rozdziału 754 95 § 6060.
  • w kwocie 10.959 zł (na aktualizację kart adresowych zabytków) z działu 921 rozdziału 921 20 § 4300  przenosi się do rozdziału  921 95  § 4300.

W wyniku wprowadzonych zmian nie nastąpiła zmiana w wysokości planowanych dochodów, wydatków, planowanego deficytu oraz kwot przychodów i rozchodów.

Następnie Wójt odczytał uchwałę Nr 237/g228/P/II/20 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 7 grudnia 2020r. w sprawie opinii o projekcie uchwały budżetowej Gminy Kobylnica na 2021 rok oraz o możliwości sfinansowania deficytu budżetowego (uchwała w załączeniu).

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącą Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa o przedstawienie opinii dot. projektu budżetu Gminy Kobylnica na 2021r.

Przewodnicząca Komisji Pani Joanna Walentukiewicz-Czałpińska odczytała opinię, z której wynika, że Komisja Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa po przeanalizowaniu projektu budżetu gminy na rok 2021 oraz po zapoznaniu się z opiniami stałych Komisji Rady Gminy pozytywnie większością głosów opiniuje projekt budżetu Gminy Kobylnica na rok 2021 (opinia w załączeniu do protokołu).

Wójt powiedział m.in., że zdaje sobie sprawę z tego, że przedstawiony budżet budzi pewne wątpliwości niektórych radnych czy jest on realny i możliwy do realizacji. Zobowiązania, które przy zgodzie większości rannych chcemy zaciągnąć  są zobowiązaniami, które gmina będzie musiała spłacić, jednak są one niezbędne aby gmina prawidłowo funkcjonowała. Co rocznie mówimy, że budżet jest skomplikowany i wymaga podjęcia wielu działań. Wójt dodał, że przedstawiony budżet jest realny. Liczymy na dodatkowe wpływy do budżetu - w dniu wczorajszym została ogłoszona lista rankingowa przedsięwzięć, które będą mogły być realizowane ze środków budżetu państwa, gmina otrzymała środki na realizację dwóch przedsięwzięć. W najbliższym czasie będziemy składali kolejne wnioski na dofinansowanie zadań. Podjęliśmy działania aby pozyskiwać dodatkowe środki na budowę dróg – to nasz priorytet. Otrzymaliśmy środki z Funduszu Rozwoju Dróg Lokalnych w wysokości ponad dwóch milionów zł na przebudowę ul. Wodnej i Sportowej w Kobylnicy. Przeznaczyliśmy również środki na dotacje dla powiatu Słupskiego na przebudowę układu drogowego Sierakowo- Kuleszewo. Pozyskaliśmy środki z funduszy rządowych na poprawę jakości nauczania dot. to szkół w Kwakowie i Kończewie w wysokości 750 tyś zł. oraz środki na modernizację obiektów na potrzeby szkoły przy ul. Transportowej w Kobylnicy. Cały czas staramy się o pozyskiwanie dodatkowych środków. Liczymy, że Rząd Polski porozumie się w dniu dzisiejszym na szczycie  UE i samorządy będą mogły w dalszym ciągu pozyskiwać środki Unijne abyśmy mogli odciążyć nasz budżet. Przewidziane do realizacji zadania będą dotyczyły też przyszłych pokoleń, które będą z tego korzystały. Budżet został tak zaplanowany aby gmina funkcjonowała prawidłowo, zostały zaplanowane środki na podwyżki, na funkcjonowanie OPS, CUW, GCKiP, Biblioteki, jak i środki na rozbudowę urzędu gminy (coraz więcej zadań trafia do administracji samorządowej), które pozyskaliśmy ze środków zewnętrznych, co pozwoli na usprawnienie pracy i dostępność dla mieszkańców, w tym osób niepełnosprawnych. Planowane zakończenie prac czerwiec 2022r. Dążymy do tego aby naszym mieszkańcom żyło się coraz lepiej. Wójt dodał, że wspólnie z pracownikami dołoży wszelkiej staranności aby przedstawiony budżet został zrealizowany i poprosił radnych o przyjęcie przedstawionego budżetu na 2021r.

Radny Paweł Pawlak powrócił do tematu dopłat do wody i ścieków i podjęcia przez radnych uchwały o zawieszeniu dopłat i zapytał jak długo potrwa jeszcze ta przejściowa sytuacja (takie było tłumaczenie) gdzie mieszkańcy musza płacić znacznie więcej.

Wójt wyjaśnił, że Rada Gminy nie podejmowała żadnej uchwały, która powodowałaby zwiększenie obciążeń mieszkańców jeżeli chodzi o taryfy. Do tej pory to Gmina dopłacała z własnych środków około 2 mln rocznie do taryf i mieszkańcy z tego czerpali pożytki. Wójt wyjaśnił, że radni byli na bieżąco informowani o podejmowanych działaniach związanych z dopłatami. Po analizie budżetu w miesiącu listopadzie radnym została przekazana informacja, że ze względu na sytuację ekonomiczną gmina nie będzie dopłacała do taryf ścieków. W bieżącym roku w związku z rozbudową sieci kanalizacyjnej (budowa ośmiu oczyszczalni ścieków i skanalizowaniem dodatkowych miejscowości) te dopłaty w przyszłym roku wzrosłyby do wysokości około 2,5 mln zł. Są to już poważne środki finansowe, które winny być przeznaczone na zadania inwestycyjne, dlatego została podjęta decyzja, że dopłat nie będzie. Mieszkańcy byli informowani o takich działaniach podczas zebrań wiejskich oraz na spotkaniach sołtysów, gdzie odbyło się również spotkanie z Prezesem Wodociągów.  Na dzień dzisiejszy z uwagi na sytuację ekonomiczną nie są przewidywane inne rozwiązania, w zakresie taryf.

Radny Paweł Pawlak poprosił o scharakteryzowanie z jakiego tytułu i o ile gmina ma niższe dochody (zestawienie z trzech kwartałów br.).

Wójt wyjaśnił, że Skarbnik przygotuje radnemu taką informację, ale analizując i patrząc na budżet roku 2020 na wysokość dochodów jak i również budżet roku 2021 różnica między tymi budżetami jest to kwota około 8 mln są to zastosowane ulgi, odroczenia i umorzenia dla przedsiębiorców, których dotknął Covid (w związku przyjętymi przez Rząd tarczami). Wójt poprosił radnego o wskazanie w jakiej formie przekazać informację dot. analizy niższych dochodów gminy.

Skarbnik dodała, że radni na komisjach i sesjach byli na bieżąco informowani o sytuacji finansowej gminy. Ponadto dodała, że do 15 grudnia będzie dysponowała danymi na koniec listopada i taką informację może przekazać radnemu - poprosiła o wskazanie formy przekazania informacji.

Radny Paweł Pawlak powołując się na dane z Ministerstwa Finansów z dnia 17 listopada br., które mówią, że sytuacja nie jest najgorsza - prognozowane wpływy w 2021 z tytułu podatku PIT dla jednostek samorządu terytorialnego są w wysokości większej o 3,77% nie tak jak w założeniach do budżetu 0,6% (takie szacunki były w sierpniu) prognozy zostały zaktualizowane i powinny zostać zaktualizowane w budżecie. Następna sprawa - struktura dochodów majątkowych: dochody ze sprzedaży majątku na jakiej podstawie te dochody zostały zaplanowane na taką sumę i jakie dochody były w latach poprzednich i jaki był procent wykonania (od lat jest ta sama informacja).

Skarbnik odnosząc się do podatku dochodowego od osób fizycznych to 0,6% odnosi się do realnej wartości wzrostu PIT w stosunku do roku ubiegłego. Gmina nie planuje sama wysokości podatku z PIT, wpisana kwota w wysokości 16.416,467 jest to kwota wskazana przez Ministra Finansów i jesteśmy zobowiązani wpisać ją do uchwały budżetowej (brak wpisania takiej kwoty zostałby wskazany w opinii RIO). Informacja taka znajduje się w uzasadnieniu do WPF, w latach ubiegłych średnio z tytułu udziału w PIT wzrost wynosił około 2 mln. Na rok 2021 m.in. ze względu na Covid wzrost ten został zaplanowany tylko o 98 tyś zł. Wynika to z informacji jaką otrzymaliśmy z Ministerstwa Finansów i taką kwotę jesteśmy zobowiązani wprowadzić. W bieżącym roku na koniec października z tytułu PIT nie wpłynęło około 1 mln. Ostatecznej kwoty dochodu z PIT nie dzień dzisiejszy nie znamy będzie ona znana po 10 stycznia 2021r. (kiedy nastąpi rozliczenie).

Wójt odnosząc się do pytania dot. sprzedaży majątku wyjaśnił, że jest to prognoza. Do projektu budżetu wpisywane są nieruchomości, które gmina posiada do zbycia wskazując ich realne kwoty, które możemy uzyskać z tytułu sprzedaży. Sprzedaż wynika z siły nabywczej społeczeństwa jak również z tego, że na terenie gminy jest dużo inwestycji prowadzonych przez deweloperów. Kwota jest prognozowaną – budżet gminy jest to prognoza.  

Radny Paweł Pawlak dodał, że my dobrze wiemy po co są te wydatki, ten co pracował nad przygotowaniem budżetu nad jego dochodami i wydatkami wie po co są robione  takie zabiegi. I jest to czysta fikcja na, którą nie ma zgody. Od 5-6 lat planujemy coś zupełnie fikcyjnego i dobrze wiemy po co to jest planowane wie o tym również Wójt i Skarbnik.

Wójt odpowiedział, że nie wie o czym myśli radny i dodał, że wspólnie ze Skarbnik opracowali budżet, który nie jest żadną fikcją. Jest to prognoza finansowa na 2021r. i nie należy insynuować, że my coś wiemy lub nie. Należy pamiętać, że budżet składa się z wielu pozycji należy zwrócić uwagę, że w wielu innych pozycjach kwoty, które uzyskaliśmy są znacznie wyższe. Działamy na realnych dokumentach i posiadamy wskazanie nieruchomości. Fikcją byłoby to gdyby do budżetu zostały wpisane wartości nieruchomości, których nie posiadamy.

Radny Paweł Pawlak poprosił o wskazanie, gdzie w uchwale budżetowej są wskazane nieruchomości.

Wójt wyjaśnił, że w samej uchwale wpisana jest kwota jednak w materiałach przygotowanych do opracowania budżetu znajdują się wykazy poszczególnych nieruchomości.

Radna Iwona Drapalska-Krawczyk – wyjaśniła, że przy obecnej sytuacji w Polsce, Unii Europejskiej i na świecie oraz biorąc pod uwagę zadłużenie gminy należy podchodzić do budżetu bardzo  ostrożnie i dlatego uważa, że przedstawiony budżet jest nie do zrealizowania. Możliwości gminy nie pozwalają na realizację zaplanowanych zadań w budżecie.

Wójt odpowiedział, że szanuje zdanie radnej, każdy ma możliwość wyrażenie swojej oceny, należy pamiętać, że podejmując decyzję podejmujemy ją w swojej ocenie jaki i w ocenie mieszkańców gminy. Nie tworzymy wirtualnego budżetu nie wskazujemy środków, które nie możemy pozyskać. Działamy na podstawie informacji, które otrzymujemy np. z Ministerstwa Finansów. Jesteśmy w tej dobrej sytuacji, że ciągle wzrasta nam ilość mieszkańców oraz nie jesteśmy gminą turystyczną uzależnioną od wpływów związanych z turystyką.

Radny Paweł Pawlak uważa, że może zachęcić mieszkańców, którzy mieszkają na terenie gminy aby się meldowali, co będzie miało przełożenie w podatku PIT.

Wójt wyjaśnił, że gmina cały czas zachęca mieszkańców do meldowania się, jeżeli radny wie o takiej sytuacji powinien zachęcać daną osobę aby się zameldowała. Należy też wiedzieć, czemu dana osoba się nie melduje może to wynikać ze spraw rodzinnych lub zobowiązaniami wynikającymi z zameldowania w innym miejscu. Pracownicy urzędu rozmawiają z mieszkańcami zachęcają do zameldowania, tworzone są nowe miejsca w żłobkach, przedszkolach czy szkole. Podejmowana są też działania przez GCKiP, GBP.

Radny Paweł Pawlak dodał, że to wszystko docenia jednak statystyki i uchwała budżetowa wskazują co innego. Dużo dzieci z terenu gminy uczęszcza do szkół czy przedszkoli poza gminą Kobylnica.

Wójt wyjaśnił, że została przeprowadzona analiza pytano mieszkańców jaka jest tego przyczyna. Wynika to z pewnych powiązań związanych z rodziną czy z miejscem pracy. Osoby, które mieszkają np. we Wrzącej jadąc do pracy w Słupsku wożą tam również dzieci (Kobylnica nie jest po drodze).

Radny Paweł Pawlak dodał, że oferta jest bardzo bogata i tego nie kwestionuje. Następnie poruszył sprawę związaną z budową szkoły w Bolesławicach – ile środków wydatkowano na ten cel i skąd wynika wpisane do budżetu 20 tys. na 2021r.

Wójt wyjaśnił, że nie wydatkowano jeszcze żadnych środków związanych z budową szkoły w Bolesławicach (środki były planowane). Z uwagi na to, że Szkoła w Kobylnicy ma coraz mniejsze możliwości przyjmowania dzieci, a przybywał nam dzieci w rejonie Kobylnicy, Bolesławic, Widzina, i Łosina. Zdecydowaliśmy się aby dokonać analizy ekonomicznej i ustalić jakie środki finansowe będą niezbędne do budowy szkoły w Bolesławicach. Wskazane środki są przeznaczone na wykonanie koncepcji, która pozwoli na oszacowanie kosztów i podjęcie dalszych kroków dot. rozwoju bazy oświatowej dla tego rejonu.

Radny Paweł Pawlak zapytał na podstawie jakich prognoz i analiz były prognozowane wydatki w poprzednich WPF na szkołę w Bolesławicach.

Wójt wyjaśnił ponownie, że były to środki zaplanowane ale nie zostały zrealizowanie. Zdajemy sobie sprawę, że jest potrzeba zwiększenia bazy oświatowej i cały czas nad tym pracujemy są  rozważane róże możliwości. Dyrektor CUW wskazuje, że jednak musimy rozpocząć działania w tym zakresie. Należy zauważyć, że grunt otrzymaliśmy w darowiźnie od prywatnego właściciela.

Radny Paweł Pawlak zauważył, że w umowie dot. przekazania ziemi są zastrzeżenia.

Wójt wyjaśnił, że umowa notarialna dot. sprzedaży gruntu w Bolesławicach za symboliczną złotówkę była ostateczna. W protokole uzgodnień ustalono, że do 31.12.2020r. gmina podejmie czynności związane z przygotowaniem do budowy szkoły, takie też czynności podejmujemy.

Radny Ryszard Cichosz zapytał o budowę obwodnicy, czy ta inwestycja będzie prowadzona przy udziale środków gminy.

Wójt wyjaśnił, że gmina Kobylnica nie będzie partycypowała przy realizacji tego zadania, GDDKiA w Gdańsku ogłosiła przetarg na wykonanie koncepcji drogi obwodowej. Na marzec planowane jest przez GDDKiA przeprowadzenie konsultacji  z  mieszkańcami.

W związku z brakiem dalszych pytań Przewodniczący Rady zamknął dyskusję poprosił Wójta o odczytanie projektu uchwały budżetowej na 2021r. wraz z autopoprawkami.

Następnie poddał pod głosowanie przyjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Kobylnica na rok 2021 wraz z autopoprawkami - zaznaczył, że uchwała jest przyjmowana bezwzględną większością głosów:

W trakcie dyskusji po zwolnieniu się u Przewodniczącego salę opuści radny Mirosław Przybył.

Na 14 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 1 2 radnych “za” przyjęciem uchwały, 2 radnych „przeciw” (I. Drapalska-Krawczyk, P. Pawlak)

Uchwała została podjęta większością głosów.

Wójt podziękował za przyjęcie uchwały.

5. Uchwała Nr XXX/257/2020 w sprawie przejęcia przez Gminę Kobylnica od Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad częściowego zarządzania publiczną drogą krajową Nr 21 na odcinku położonym w Gminie Kobylnica

Projekt uchwały dodatkowo wprowadzony pod obrady sesji.

Przewodniczący otworzył dyskusję.

W związku z brakiem pytań Przewodniczący zamknął dyskusję i skierował pod głosowanie przyjęcie uchwały:

Przed głosowaniem po zwolnieniu się u Przewodniczącego salę opuściła radna Alicja Szymańska.

Na 13 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 13 „za” przyjęciem uchwały.

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Ad.5 Interpelacje i wnioski radnych.

Nie zgłoszono.

Ad 6. Wolne wnioski.

Radna Krystyna Balcerek w imieniu mieszkanki Kruszyny, której posesja leży w znacznej odległości od zabudowań  zapytała o możliwość skorzystania z dofinansowania do budowy przydomowej oczyszczalni (ze środków gminy lub innych środków zewnętrznych).

Wójt wyjaśnił, że gmina Kobylnica po zakończeniu realizacji zadania inwestycyjnego dot. budowy zbiorczej kanalizacji na terenie gminy. Zgodnie z harmonogramem za około dwa lata przystąpi do budowy przydomowych oczyszczalni ścieków dot. to budynków oddalonych od zwartej zabudowy (przysiółki). Mieszkanka Kruszyny instalację musi wybudować z własnych środków, jeżeli chodzi o wsparcie można ubiegać się o środki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej bądź Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska.

Przewodniczący Rady Leon Kiziukiewicz w imieniu mieszkańców zapytał o budowę  deweloperską przy ul. Akacjowej w Łosinie oraz jakie są warunki udziału deweloperów przy budowie dróg oraz jakie Gmina uzyskała rekompensaty za utracone fundusze z siłowni wiatrowych (cześć mieszkańców twierdzi, że po wyroku Trybunału Konstytucyjnego gmina otrzymała 2 mln.).

Wójt odpowiadając na pytania wyjaśnił, że Trybunał Konstytucyjny w dniu 22.07.2020r wydał wyrok w sprawie niekonstytucyjności zapisów związanych z tzw. ustawą odległościową dot. opodatkowania farm wiatrowych – przepisy weszły w życie w ciągu 2018 roku w z datą wsteczną. Trybunał Konstytucyjny orzekł o niekonstytucyjności tych zapisów jednocześnie Rząd Polski został wezwany do naprawy szkody związanej z niekonstytucyjnością zapisów i ma na to 18 miesięcy czyli do 21.01.2022r. Prowadzono rozmowy w tej sprawie, zostały podjęte działania aby przyspieszyć wypłaty odszkodowań dla samorządów, została wynajęta Kancelaria Prawna, która przygotowuje w tej sprawie petycję, która przed świętami winna trafić do władz. Najprawdopodobniej w 2021r. zmienią się przepisy prawa dot. energetyki odnawialnej, które będą korzystne dla samorządów. Wójt zaznaczył, że gmina Kobylnica (ani żadna gmina w Polsce) po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 22.07.2020r. nie otrzymała żadnych rekompensat ani środków finansowych z tego tytułu. Środki, które wpłynęły do budżetu ze strony administracji rządowej dot. realizacji innych inwestycji i nie dotyczą wyroku Trybunału Konstytucyjnego.

Jeżeli chodzi o budowy deweloperskie - gmina z każdym deweloperem na podst. wniosku zawiera umowy. Przyjmuje się założenia, że jeżeli deweloper realizuje inwestycje to jest zobowiązany do wybudowania dróg, kanalizacji, wodociągów, oświetlenia ulicznego i przekazania tego do mienia komunalnego. Natomiast gmina ustala wartość rekompensaty jaką uzyska deweloper z tego tytułu po negocjacjach – z regały przyjmuje się, że deweloper ponosi 60% kosztów wartości inwestycji, a gmina 40%. Natomiast gmina nie realizuje zadań, które nie są jej zadaniami własnymi – chodzi o drogi wewnętrzne , których koszty realizacji w całości ponosi deweloper, a przekazuje je gminie za tzw. symboliczną „złotówkę”.

Jeżeli chodzi o nieruchomość przy ul. Akacjowej to właściciel firmy kupił nieruchomość o znacznej powierzchni i wystąpił do gminy z wnioskiem o budowę trzech budynków mieszkalnych. W związku z tym, że potencjał tej nieruchomości umożliwia budowę kilkunastu budynków deweloper został wezwany do złożenia koncepcji na zagospodarowanie całego terenu. Inaczej podchodzi się do sprawy przy wydawaniu warunków dla trzech budynków mieszkalnych, a inaczej do kilku czy kilkunastu  - chodzi o wybudowanie odpowiedniej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz parcypacji w budowie dróg.

Ad. 7

Uchwały podjęte na XXX sesji Rady Gminy Kobylnica od nr 253 do nr 257:

  1. Uchwała Nr XXX/253/2020 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Słupskiemu na organizowanie publicznego transportu zbiorowego Uchwała Nr XXX/249/2020 o zmianie uchwały budżetowej Gminy Kobylnica na 2020 rok
  2. Uchwała Nr XXX/254/2020 w sprawie emisji obligacji komunalnych Gminy Kobylnica
  3. Uchwała Nr XXX/255/2020 w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kobylnica
  4. Uchwała Nr XXX/256/2020 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Kobylnica na rok 2021
  5. Uchwała Nr XXX/257/2020 w sprawie przejęcia przez Gminę Kobylnica od Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad częściowego zarządzania publiczną drogą krajową Nr 21 na odcinku położonym w Gminie Kobylnica

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął XXX sesję Rady Gminy Kobylnica.

Przewodniczący Rady
Leon Kiziukiewicz

Protokółowała:
M. Młodecka-Jopek

Powiadom znajomego