W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Gmina Kobylnica

ul. Główna 20, 76-251 Kobylnica
województwo pomorskie

tel.: 59 858 62 00
sekretariat Wójta tel: 59 858 62 01
fax: 59 810 21 43

email: kobylnica@kobylnica.pl
strona internetowa: www.kobylnica.pl

NIP: 839-17-19-997
REGON: 770979832

adres skrzynki ePUAP: /59r47dodbr/skrytka

Protokół Nr XXXV/2021

Protokół Nr XXXV/2021
z sesji Rady Gminy Kobylnica
z dnia 15 kwietnia 2021 roku

Otwarcia XXXV - sesji Rady Gminy Kobylnica dokonał Przewodniczący Rady Leon Kiziukiewicz.

Głosowanie odbywa się za pośrednictwem systemu e-sesja jak również przez podniesienie ręki – głosy liczy Wiceprzewodniczący Rady Janusz Kaszowski.

Przewodniczący przywitał radnych oraz gości:

  • Pana Leszka Kulińskiego – Wójta Gminy Kobylnica
  • Panią Izabelę Hubert  – Skarbnika Gminy
  • Pana Radosława Krawczyka – Sekretarza Gminy
  • Pana Andrzeja Hałuzo – radcę prawnego Urzędu Gminy

Lista obecności w aktach sprawy.

Porządek sesji:

  1. Otwarcie XXXV sesji Rady Gminy – stwierdzenie prawomocności obrad.
  2. Przyjęcie porządku obrad.
  3. Sprawozdanie Wójta z pracy w okresie międzysesyjnym.
  4. Rozpatrzenie projektów uchwały w sprawie:
    1. zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kobylnica,
    2. o zmianie uchwały budżetowej Gminy Kobylnica na 2021 rok,
    3. zmiany uchwały nr XVII/146/2019 Rady Gminy Kobylnica z dnia 28 listopada 2019r. w sprawie „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Kobylnica na lata 2020-2025”,
    4. rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Kobylnica,
    5. rozpatrzenia skargi na działalność Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Kobylnicy,
    6. przekazania według właściwości wniosku dotyczącego organizacji ruchu drogowego na ul. Rzecznej w Widzinie,
    7. przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Kobylnica”,
    8. zajęcia stanowiska dotyczącego powołania przez Radę Miejską w Słupsku doraźnej Komisji ds. rozszerzenia granic administracyjnych Miasta Słupska.
  5. Interpelacje i zapytania radnych.
  6. Wolne wnioski.
  7. Zakończenie XXXV sesji Rady Gminy Kobylnica.

Ad. 1

Na 15 radnych, obecnych na sesji było 12. Nieobecni radni: Alicja Szymańska, Elzbieta Surmacz, Paweł Pawlak.

Sesja rozpoczęła się o godz. 10.00, a zakończyła o godz. 11.03.

Ad. 2

Przyjęcie porządku obrad.

Przewodniczący zapytał czy są propozycje lub uwagi do dzisiejszego porządku obrad, który radni otrzymali wraz z zaproszeniem i projektami uchwał.

Nie zgłoszono zmian ani uwag do zaproponowanego porządku obrad.

Przewodniczący Rady skierował pod głosowanie przyjęcie porządku, który radni otrzymali wraz z zaproszeniem: na 12 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 11 radnych „za" przyjęciem porządku obrad 1 radna głosowała przeciw (K. Balcerek). Porządek obrad został przyjęty większością głosów.

Ad.3

Wójt przedstawił sprawozdanie z pracy w okresie międzysesyjnym (sprawozdanie w aktach sprawy).

Przewodniczący otworzył dyskusję.

W związku z brakiem pytań Przewodniczący zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie przyjęcie sprawozdania z pracy Wójta w okresie międzysesyjnym: na 12 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 12 „za” za przyjęciem sprawozdania. Sprawozdanie zostało przyjęte jednogłośnie.

Ad. 4

Rozpatrzenie uchwały:

  1. Uchwała Nr XXXV/302/2021 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kobylnica
    Projekt uchwały radni otrzymali wraz z zaproszeniem i materiałami na sesję. Projekt przedstawiono i omówiono na wspólnym posiedzeniu stałych Komisji Rady Gminy.
    Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
    W związku z brakiem pytań Przewodniczący zamknął dyskusję i skierował pod głosowanie przyjęcie uchwały: na 12 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 12 „za” za przyjęciem uchwały. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
  2. Uchwała Nr XXXV/303/2021 o zmianie uchwały budżetowej Gminy Kobylnica na 2021 rok
    Projekt uchwały radni otrzymali wraz z zaproszeniem i materiałami na sesję. Projekt przedstawiono i omówiono na wspólnym posiedzeniu stałych Komisji Rady Gminy.
    Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
    W związku z brakiem pytań Przewodniczący zamknął dyskusję i skierował pod głosowanie przyjęcie uchwały: na 12 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 12 „za” za przyjęciem uchwały. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
  3. Uchwała Nr XXXV/304/2021 w sprawie zmiany uchwały nr XVII/146/2019 Rady Gminy Kobylnica z dnia 28 listopada 2019r. w sprawie „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Kobylnica na lata 2020-2025”
    Projekt uchwały radni otrzymali wraz z zaproszeniem i materiałami na sesję. Projekt przedstawiono i omówiono na wspólnym posiedzeniu stałych Komisji Rady Gminy.
    Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
    W związku z brakiem pytań Przewodniczący zamknął dyskusję i skierował pod głosowanie przyjęcie uchwały: na 12 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 12 „za” za przyjęciem uchwały. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
  4. Uchwała Nr XXXV/305/2021 w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Kobylnica
    Projekt uchwały radni otrzymali wraz z zaproszeniem i materiałami na sesję.
    Projekt przedstawiono i omówiono na wspólnym posiedzeniu stałych Komisji Rady Gminy.
    Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
    W związku z brakiem pytań Przewodniczący zamknął dyskusję i skierował pod głosowanie przyjęcie uchwały: na 12 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 12 „za” za przyjęciem uchwały. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
  5. Uchwała Nr XXXV/306/2021 w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Kobylnicy
    Projekt uchwały radni otrzymali wraz z zaproszeniem i materiałami na sesję. Projekt przedstawiono i omówiono na wspólnym posiedzeniu stałych Komisji Rady Gminy.
    Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
    W związku z brakiem pytań Przewodniczący zamknął dyskusję i skierował pod głosowanie przyjęcie uchwały: na 12 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 12 „za” za przyjęciem uchwały. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
  6. Uchwała Nr XXXV/307/2021 w sprawie przekazania według właściwości wniosku dotyczącego organizacji ruchu drogowego na ul. Rzecznej w Widzinie
    Projekt uchwały radni otrzymali wraz z zaproszeniem i materiałami na sesję. Projekt przedstawiono i omówiono na wspólnym posiedzeniu stałych Komisji Rady Gminy.
    Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
    W związku z brakiem pytań Przewodniczący zamknął dyskusję i skierował pod głosowanie przyjęcie uchwały: na 12 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 12 „za” za przyjęciem uchwały. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
  7. Uchwała Nr XXXV/308/2021 w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Kobylnica”
    Projekt uchwały radni otrzymali wraz z zaproszeniem i materiałami na sesję. Projekt przedstawiono i omówiono na wspólnym posiedzeniu stałych Komisji Rady Gminy.
    Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
    W związku z brakiem pytań Przewodniczący zamknął dyskusję i skierował pod głosowanie przyjęcie uchwały: na 12 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 12 „za” przyjęciem uchwały. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
  8. Uchwała Nr XXXV/309/2021 w sprawie zajęcia stanowiska dotyczącego powołania przez Radę Miejską w Słupsku doraźnej Komisji ds. rozszerzenia granic administracyjnych Miasta Słupska
    Projekt uchwały radni otrzymali wraz z zaproszeniem i materiałami na sesję. Projekt przedstawiono i omówiono na wspólnym posiedzeniu stałych Komisji Rady Gminy.
    Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
    W związku z brakiem pytań Przewodniczący zamknął dyskusję i skierował pod głosowanie przyjęcie uchwały: na 12 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 12 „za” przyjęciem uchwały. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Ad.5

Radni nie złożyli interpelacji ani wniosków.

Ad.6

Wolne wnioski

Wójt przedstawił odpowiedz na wnioski zgłoszone podczas XXXIV sesji – informacja w aktach sprawy.

Wiceprzewodniczący Rady Janusz Kaszowski poruszył temat związany z podjęciem przez Radę Województwa Pomorskiego uchwały dot. zmiany ogrzewania domów w celu redukcji zanieczyszczeń powietrza, najistotniejsze sprawy to korzystanie z kotłów c.o. do końca 2025r., piece i kotły o klasie 3 i 4 do 2026r oraz te których jest najwięcej - bez żadnej klasy do 2024r.  Pytanie  czy nasza gmina wchodzi w  program „Stop smog – czyste powietrze” gdzie dofinansowanie jest do 70%.

Wójt wyjaśnił, że jeżeli chodzi o program „Czyste powietrze Pomorza” taki program był realizowane przez gminę przez 4 lata do momentu zakończenia przez Rząd postępowania dla samorządów, obecnie każdy mieszkaniec musi występować indywidualnie. Jednak ze względu na podjęcie ww. uchwały zostały przez gminę podjęte działania zmierzające do utworzenie na terenie gminy Kobylnica punktu informacyjnego (kontakt z kierownikiem referatu planowania przestrzennego) umożliwiającego uzyskanie niezbędnych informacji  oraz kontakt z  Wojewódzkim Fundusz Ochrony Środowiska. Należy pamiętać, że podmiotem decydującym o przyznaniu środków jest  Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Gdańsku. Realizując obowiązek wynikający z ww. uchwały Sejmiku Województwa Pomorskiego  gminy zobowiązane są do przeprowadzenia inwentaryzacji źródeł ciepła. Sołtysi otrzymali do przekazania mieszkańcom ankiety dot. „inwentaryzacji źródeł ciepła na terenie gminy” w ankiecie zawarte są podstawowe dane oraz klauzula informacyjna RODO.  Gmina posiada już część  informacji dotyczących źródeł ciepła dot. to solarów, fotowoltaiki oraz pomp ciepła.  Po ustąpieniu pandemii planujemy we współpracy z AP w Słupsku przeprowadzić badania ankietowe przy udziale studentów. Jeżeli tylko zostaną ogłoszone programy Gmina będzie starała się o pozyskiwać dodatkowe środki na ten cel. Padają pytania dot. klauzuli informacyjnej RODO, która jest dołączona do ankiety jest to dokument, który upoważnia do pozyskania informacji.  Ankieta ma pomóc w pozyskaniu wiedzy jaki zakres przedsięwzięć powinien być wykonany,  w jaki sposób wesprzeć mieszkańców oraz jakie zabezpieczyć środki finansowe na najbliższy okres  aby można było partycypować  w kosztach (jednorazowy wydatek za wymianę źródeł cielą dla wielu mieszkańców będzie bardzo kłopotliwy). Wójt poprosił radnych oraz sołtysów o wsparcie działań w terenie aby jak najwięcej wypełnionych  ankiet wróciło do gminy.

Wiceprzewodniczący Rady Janusz Kaszowski zaproponował aby takie informacje zostały również przekazane za pomocą plakatów umieszczonych na terenach sołectw, aby każdy mógł się z tym  zapoznać (chodzi o osoby starsze, które nie maja Internetu, jak również nie czytają gazet czy Kuriera sołeckiego). Mieszkańcy maja opór w stosunku do wypełnienia tych ankiet uważają, że jest to inwentaryzacja. Wydaje się, że najpierw należy przekazać informację, a następnie przekazać ankiety.

Wójt wyjaśnił, że na samorządy został nałożony obowiązek inwentaryzacji źródeł ogrzewania na terenie gminy aby to zrealizować musimy takie dane pozyskać od mieszkańców.  Na tej podstawie będziemy mogli występować o dofinansowanie lub inne wsparcie (także państwo musi wiedzieć jakie zabezpieczyć środki). Plakaty zostaną przygotowane. Jednak należy zauważyć, że na tablicach ogłoszeń zostały wywieszone plakaty dot. Narodowego Spisu, okazało się, że plakaty zostały zerwane i ich już nie ma. Trudno jest znaleźć złoty środek aby powiadomić mieszkańców wydaje się , że najlepszym wyjściem jest umieszczenie informacji w Kurierze Sołeckim albo przekazywanie informacji przez radnych i sołtysów, którzy mają bezpośredni kontakt z mieszkańcami.

Cały czas  zastanawiamy się nad problemem jak informować mieszkańców aby było to skuteczne. Jednak niezależnie od tego jakie podejmiemy działania zawsze znajdzie się osoba, która uważa że nie została poinformowana. W tym wypadku może został popełniony błąd, że w pierwszej kolejności nie zostali poinformowania sołtysi , ale wyszliśmy z założenie, że jest to informacja ogólnie dostępna , przedstawiana w mediach publicznych i każdy mieszkaniec o ty wie, ponadto w ankiecie jest zapisany cel jej wypełnienia. Wójt poprosił radnych o bieżące sprawdzanie strony internetowej gminy gdzie są publikowane najważniejsze informacje.

Radni poruszyli sprawę zanieczyszczania miejscowości.

Wójt zwrócił uwagę, że w większości przypadków to sami mieszkańcy pozostawiają lub podrzucają nieczystości przykładem może być np.  sołectwo Runowo czy Bolesławice (dotyczy to również innych sołectw)  gdzie w czasie pandemii organizowane są imprezy po który pozostał bałagan i kto ma to sprzątać w CUW jest zatrudnionych 6 pracowników jest ich za mało aby po każdych dniach wolnych sprzątali wszystkie miejscowości i tereny przyległe. W Runowie dwa lata temu  została  podpalona wiata i  dziwnym trafem nikt nikogo nie widział i nie wie kto tam bywa.  Jeżeli chodzi o podrzucanie odpadów to taka sama sytuacja nikt nic nie wie.  Gmina buduje kolejne obiekty (przygotowywane są projekty dot. budowy świetlic w Zębowie i Ścięgnicy oraz remizy w Kruszynie) powstają nowe tereny rekreacyjne, place zabaw . Jednak trzeba o to dbać i dotyczy to również mieszkańców, którzy z tego korzystają.

Radna Joanna Walentukiewicz- Czałpińska dodała, że następnie dzieci i młodzież sprzątają świat i wyciągają stery nieczystości, które podrzucają dorośli.

Wiceprzewodniczący Rady dodał, że podobna sytuacja jest w Łosinie przy moście – wszystko jest ciągle niszczone jak i zaśmiecane.

Zgłoszone przez radnych wnioski:

Radna Barbara Stępień:

  • zasypanie rowu odprowadzającego wody opadowe przy świetlicy w Kuleszewie (została wybudowana kanalizacja deszczowa),
  • Giełdoń – zgłoszenie dot. awarii lampy oświetleniowej.

Radny Mieczysław Stępniewski:

  • uprzątnięcie opon z pobocza ul. Dębowej (pomoc w transporcie i utylizacji kontakt z pracownikiem Aweny).
  • zgłoszenie dot. zalegających odpadów budowlanych – laguna Sycewice.

Radny Leon Kiziukiewicz:

  • brak tabliczki z nazwą ul. Długa (droga Łosino-Barcino).

Radny Janusz Kaszowski:

  • propozycja dot. przygotowania i rozplakatowania plakatów dot. inwentaryzacji źródeł ciepła (aby poinformować mieszkańców o celu wypełnienia przekazanych ankiet).

Wójt – plakaty zostaną  przygotowane.

Przewodniczący Rady przypominał o obowiązku złożenia do końca miesiąca oświadczeń majątkowych.

Ad. 7

Uchwały podjęte na XXXV sesji Rady Gminy Kobylnica od nr 302 do nr 309:

  1. Uchwała Nr XXXV/302/2021 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kobylnica
  2. Uchwała Nr XXXV/303/2021 o zmianie uchwały budżetowej Gminy Kobylnica na 2021 rok
  3. Uchwała Nr XXXV/304/2021 w sprawie zmiany uchwały nr XVII/146/2019 Rady Gminy Kobylnica z dnia 28 listopada 2019r. w sprawie „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Kobylnica na lata 2020-2025”
  4. Uchwała Nr XXXV/305/2021 w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Kobylnica
  5. Uchwała Nr XXXV/306/2021 w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Kobylnicy
  6. Uchwała Nr XXXV/307/2021 w sprawie przekazania według właściwości wniosku dotyczącego organizacji ruchu drogowego na ul. Rzecznej w Widzinie
  7. Uchwała Nr XXXV/308/2021 w sprawie przyznania honorowego tytułu „Zasłużony dla Gminy Kobylnica”
  8. Uchwała Nr XXXV/309/2021 w sprawie zajęcia stanowiska dotyczącego powołania przez Radę Miejską w Słupsku doraźnej Komisji ds. rozszerzenia granic administracyjnych Miasta Słupska

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął XXXV sesję Rady Gminy Kobylnica.

Przewodniczący Rady
Leon Kiziukiewicz

Protokółowała:
M. Młodecka-Jopek

Powiadom znajomego