Protokół Nr V/2024 z sesji Rady Gminy Kobylnica z dnia 11 lipca 2024 roku
V - sesję Rady Gminy Kobylnica otworzył Przewodniczący Rady Pan Janusz Kaszowski.
Głosowanie odbywa się za pośrednictwem systemu e-sesja.
Przewodniczący przywitał radnych oraz gości:
- Panią Annę Gliniecką -Woś – Z-cę Wójta Gminy
- Panią Izabelę Hubert – Skarbnika Gminy
- Pana Radosława Krawczyka – Sekretarza Gminy
- Pana Andrzeja Hałuzo – radcę prawnego Urzędu Gminy
- Dyrektorów jednostek organizacyjnych i kierowników referatów UG Kobylnica
Lista obecności w załączeniu do protokołu.
Porządek sesji:
- Otwarcie V sesji Rady Gminy – stwierdzenie prawomocności obrad.
- Przyjęcie porządku obrad.
- Sprawozdanie z działalności Zastępcy Wójta Gminy Kobylnica w okresie międzysesyjnym.
- Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
- udzielenia dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków lub ewidencji zabytków w ramach Rządowego Programu Odnowy Zabytków,
- zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kobylnica,
- zmiany uchwały budżetowej Gminy Kobylnica na 2024 rok,
- powierzenia Miastu Słupsk zadania publicznego polegającego na zagospodarowaniu odpadów komunalnych odbieranych z nieruchomości zamieszkałych, zlokalizowanych na terenie Gminy Kobylnica,
- ustalenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze w formie usług sąsiedzkich realizowanych w Gminie Kobylnica w ramach Rządowego Programu „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2024-Moduł I,
- określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania, a także określenia szczegółowych warunków przyznawania usług sąsiedzkich, wymiaru i zakresu usług sąsiedzkich oraz sposobu rozliczania wykonywania usług sąsiedzkich z wyłączeniem usług sąsiedzkich realizowanych w Gminie Kobylnica w ramach Rządowego Programu „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2024 – Moduł I.
- Interpelacje i zapytania radnych.
- Wolne wnioski.
- Zakończenie V sesji Rady Gminy Kobylnica.
Ad. 1
Na 15 radnych, obecnych na sesji było 13.
Nieobecni radni: Barbara Koźluk, Joanna Michalak.
Rozpoczęcie sesji godz. 12:00, zakończenie godz. 13:36.
Ad.2
Przyjęcie porządku obrad.
Przewodniczący Rady zapytała czy są propozycje lub uwagi do dzisiejszego porządku obrad, który radni otrzymali wraz z zaproszeniem i projektami uchwał.
Z-ca Wójta wniosła o wprowadzenie dodatkowych projektów uchwał:
- zmieniająca uchwałę Nr IV/39/2024 Rady Gminy Kobylnica z dnia 27 czerwca 2024 r. w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości w ramach programu pomocy de minimis na wspieranie nowych inwestycji i tworzenie nowych miejsc pracy na terenie Gminy Kobylnica,
- zmieniająca uchwałę Nr XXXIV/457/2009 Rady Gminy Kobylnica w sprawie przystąpienia Gminy Kobylnica do Stowarzyszenia „Słowińska Grupa Rybacka” jako członek założyciel.
projekty uchwał wraz z uzasadnieniem zostały przesłane radnym w dniu wczorajszym oraz były przedstawione na dzisiejszym posiedzeniu stałych komisji.
Przewodniczący Rady skierował pod głosowanie przyjęcie porządku obrad, wraz z dodatkowymi projektami: na 13 radnych biorących udział w głosowaniu głosowało 13 radnych „za" przyjęciem porządku obrad. Porządek obrad została przyjęty jednogłośnie. Dodatkowe projekty uchwał będą rozpatrywane jako następne w punkcie 4.
Ad.3
Z-ca Wójta przedstawiła sprawozdanie z pracy w okresie międzysesyjnym (sprawozdanie w aktach sprawy).
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wiceprzewodnicząca Krystyna Balcerek zapytała o zapisy zarządzenia dot. sprzedaży nieruchomości w Żelkówku oraz czy spotkanie w Starostwie dot. również realizacji dróg na terenie gminy Kobylnica.
Z-ca Wójta wyjaśniła, że jeżeli chodzi o Zarządzenie, to kierownik referatu po sprawdzeniu zapisów przekaże informacje. Spotkanie w Starostwie dot. m.in. podpisania umowy na realizację drogi w Dobrzęcinie.
W związku z brakiem dalszych pytań Przewodniczący zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie przyjęcie sprawozdania na 13 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 13 „za” za przyjęciem sprawozdania. Sprawozdanie zostało przyjęte jednogłośnie.
Ad.4
Rozpatrzenie projektów uchwał.
Projekty uchwał były omawiane na wspólnym posiedzeniu stałych komisji w dniu dzisiejszym.
- Uchwała Nr V/50/2024 w sprawie udzielenia dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków lub ewidencji zabytków w ramach Rządowego Programu Odnowy Zabytków
Projekt uchwały radni otrzymali wraz z zaproszeniem i materiałami na sesję.
Przewodniczący otworzyła dyskusję.
Z-ca Wójta wyjaśniła, że uchwała dot. udzielenia dotacji dla Parafii Rzymskokatolickiej w Kobylnicy ze środków budżetu gminy do kwoty 4.325 zł., tj. 2% całej wartości inwestycji. Środki w wysokości 98% wartości zadania zostały pozyskane z funduszy zewnętrznych z Polskiego Ładu. Po przyjęciu uchwały zostanie ogłoszone postępowanie przetargowe, które zgodnie z założeniami programu powinno być ogłoszone do 29 lipca br.
W związku z brakiem pytań Przewodniczący zamknął dyskusję i skierował pod głosowanie przyjęcie uchwały: na 13 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 13 „za” przyjęciem uchwały. Uchwała została podjęta jednogłośnie. - Uchwała Nr V/51/2024 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kobylnica
Projekt uchwały radni otrzymali wraz z zaproszeniem i materiałami na sesję.
Przewodniczący otworzyła dyskusję.
Skarbnik przedstawiła proponowane zmiany dot. m.in. nabycia urządzeń sanitarnych i wprowadzenie zadania - w ramach programu „Ciepłe mieszkanie”.
Przewodnicząca Komisji Budżetu zaznaczyła, że projekt uchwały został pozytywie zaopiniowany przez członków komisji.
W związku z brakiem pytań Przewodniczący zamknął dyskusję i skierował pod głosowanie przyjęcie uchwały: na 13 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 13 „za” przyjęciem uchwały. Uchwała została podjęta jednogłośnie. - Uchwała Nr V/52/2024 w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Kobylnica na 2024 rok
Projekt uchwały radni otrzymali wraz z zaproszeniem i materiałami na sesję.
Przewodniczący otworzyła dyskusję.
Skarbnik wyjaśniła, że zmiany po stronie dochodów i wydatków wynoszą 457.242 zł. Najważniejsze zmiany to wprowadzenie: Programu „Ciepłe mieszkanie” i datacji dla parafii w Kobylnicy jak również przesunięcie środków na wywóz odpadów i działalność PSZOK – dotacja dla Miasta Słupsk na realizację porozumienia.
Przewodnicząca Komisji Budżetu przestawiła zmiany po stronie dochodów i wydatków budżetu i zaznaczyła, że projekt uchwały został pozytywie zaopiniowany przez członków komisji.
Radny Mariusz Głaszcz zapytał o termin zakończenia prac związanych z realizacją projektu Przebudowa Parku Pierwszych Mieszkańców Kobylnicy.
Z-ca Wójta wyjaśniła, że całe zadanie składa się z czterech inwestycji:
1) prace dot. przebudowy dwóch stawów planowane zakończenie czerwiec 2025r.,
2) przebudowa placu zabaw na terenie parku planowane zakończenie sierpień br.,
3) przebudowa układu retencyjnego wód opadowych - wniosek w trakcie oceny,
4) budowa Traktu Pierwszych Olimpijczyków planowane zakończenie czerwiec 2025r.
W związku z brakiem dalszych pytań Przewodniczący zamknął dyskusję i skierował pod głosowanie przyjęcie uchwały: na 13 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 13 „za” przyjęciem uchwały. Uchwała została podjęta jednogłośnie. - Uchwała Nr V/53/2024 w sprawie powierzenia Miastu Słupsk zadania publicznego polegającego na zagospodarowaniu odpadów komunalnych odbieranych z nieruchomości zamieszkałych, zlokalizowanych na terenie Gminy Kobylnica
Projekt uchwały radni otrzymali wraz z zaproszeniem i materiałami na sesję.
Przewodniczący otworzyła dyskusję.
Z-ca Wójta wyjaśniła, że porozumienie, które gmina ma zawarte z Miastem Słupsk na zagospodarowanie odpadów wygasa z końcem roku. Mając na względzie to, że w lipcu planowane jest ogłoszenie postępowania na odbiór i transport odpadów i aby zabezpieczyć odbiór odpadów planowane jest podpisanie porozumienia na kolejne dwa lata. Jest to dużo korzystniejsze rozwiązanie niż ogłaszanie postępowania na zagospodarowanie, transport i odbiór razem. Podpisane porozumienia stworzy dogodne warunki szacowania wydatków w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi. Koszty realizacji zadania przekazanego miastu na podstawie porozumienia pokryje gmina w formie dotacji celowej w wysokości odpowiadającej kosztom zagospodarowania odpadów komunalnych pochodzących z terenu gminy.
Radna Dorota Miękus-Płodzień zapytała z jakiego powodu termin przetargu został przesunięty z maja na lipiec. W pierwszym terminie było wystarczająco dużo czasu, żeby przeprowadzić analizy, jest lipiec – drugi termin i słyszymy, że trzeba przeprowadzić analizy.
Z-ca Wójta m.in. wyjaśniła, że pierwotnie postępowanie przetargowe na transport i odbiór odpadów było przewidziane na maj. Jednak w kwietniu nastąpiła zmiana terminu na lipiec. Wiązało się to z tym, że trwały rozmowy z miastem dotyczące porozumienia na zagospodarowanie odpadów. Miasto nie mogło podpisać z nami porozumienia, ponieważ sami mieli podpisane porozumienie z PGK do końca roku. Postępowanie przetargowe jest przygotowane, zostały podpisane dokumenty i przesłane do instytucji, które się tym tematem zajmują. W lipcu postępowanie przetargowe zostanie ogłoszone. Do końca tego roku mamy umowę podpisaną, a od nowego roku będzie nowa umowa i będziemy realizować transport i odbiór odpadów.
Radny Mariusz Głaszcz zapytał z czego wynika, że podpisujemy porozumienie do końca 2026 roku, a nie na dłużej?
Z-ca Wójta – wyjaśniła, że planowane jest ogłoszenie przetargu na transport i na odbiór również na dwa lata, tak aby oba terminy były ze sobą zbieżne. Nikt nie wie jak sytuacja będzie wyglądała za dwa lata, zawsze można porozumienie przedłużyć.
Radna Dorota Miękus-Płodzień zapytała, co gwarantuje gminie podpisane porozumienie i czy gmina nie straci finansowo, jeżeli porozumienie zostanie podpisane na dwa, a nie na cztery lata chodzi o zagwarantowane stawki.
Z-ca Wójta odpowiedział, że nie rozumie pytania, dlaczego gmina miałaby stracić finansowo, jeżeli chodzi o zapisy porozumienia to radna otrzyma odpowiedź na piśmie.
W związku z brakiem dalszych pytań Przewodniczący zamknął dyskusję i skierował pod głosowanie przyjęcie uchwały: na 13 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 12 „za” i 1 „wstrzymał się ” od głosu (D. Miękus-Płodzień). Uchwała została podjęta większością głosów. - Uchwała Nr V/54/2024 w sprawie ustalenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze w formie usług sąsiedzkich realizowanych w Gminie Kobylnica w ramach Rządowego Programu „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2024-Moduł I
Projekt uchwały radni otrzymali wraz z zaproszeniem i materiałami na sesję.
Przewodniczący otworzyła dyskusję.
Kierownik OPS wyjaśniła, że Gminie przyznano środki w wysokości 23 986 zł. na realizację ww. programu- szczegóły realizacji programu w uzasadnieniu.
Przewodnicząca Komisji ochrony zdrowia zaznaczyła, że projekt uchwały został pozytywie zaopiniowany przez członków komisji.
Wiceprzewodnicząca Rady Pani Krystyna Balcerek zaznaczyła, że jako członek Rady Seniorów jestem bardzo zadowolona z tego, że gmina przystąpiła do projektu.
W związku z brakiem pytań Przewodniczący zamknął dyskusję i skierował pod głosowanie przyjęcie uchwały: na 13 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 13 „za” przyjęciem uchwały. Uchwała została podjęta jednogłośnie. - Uchwała Nr V/55/2024 w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania, a także określenia szczegółowych warunków przyznawania usług sąsiedzkich, wymiaru i zakresu usług sąsiedzkich oraz sposobu rozliczania wykonywania usług sąsiedzkich z wyłączeniem usług sąsiedzkich realizowanych w Gminie Kobylnica w ramach Rządowego Programu „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2024 – Moduł I
Projekt uchwały radni otrzymali wraz z zaproszeniem i materiałami na sesję.
Przewodniczący otworzyła dyskusję.
Kierownik OPS wyjaśniła, że uchwała dot. regulacji zasad korzystania z form pomocy oraz zasad odpłatności za usługi zgodnie z zapisami Programu, co ma związek z obowiązującą na terenie gminy uchwałą dot. usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych.
W związku z brakiem pytań Przewodniczący zamknął dyskusję i skierował pod głosowanie przyjęcie uchwały: na 13 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 13 „za” przyjęciem uchwały. Uchwała została podjęta jednogłośnie. - Uchwała Nr V/56/2024 zmieniająca uchwałę Nr IV/39/2024 Rady Gminy Kobylnica z dnia 27 czerwca 2024 r. w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości w ramach programu pomocy de minimis na wspieranie nowych inwestycji i tworzenie nowych miejsc pracy na terenie Gminy Kobylnica
Projekt uchwały dodatkowo wprowadzony pod obrady sesji.
Przewodniczący otworzyła dyskusję.
Radca Prany UG udzielił szczegółowych wyjaśnień związanych z wprowadzanymi zmianami tj. doprecyzowanie zapisów, kto będzie mógł ubiegać się o korzystanie ze zwolnień, ujednolicenie terminologii zawartej w uchwale i doprecyzowanie, że przedmiotem uchwały są zwolnienia.
W związku z brakiem pytań Przewodniczący zamknął dyskusję i skierował pod głosowanie przyjęcie uchwały: na 13 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 13 „za” przyjęciem uchwały. Uchwała została podjęta jednogłośnie. - Uchwała Nr V/57/2024 zmieniająca uchwałę Nr XXXIV/457/2009 Rady Gminy Kobylnica w sprawie przystąpienia Gminy Kobylnica do Stowarzyszenia „Słowińska Grupa Rybacka” jako członek założyciel
Projekt uchwały dodatkowo wprowadzony pod obrady sesji.
Przewodniczący otworzyła dyskusję.
Z-ca Wójta wyjaśniła, że zmiana związana jest aktualizacją zapisów, tak aby odnosiły się do bieżącego stanu prawnego i uwzględniały aktualne cele i obszar działań Stowarzyszenia.W związku z brakiem pytań Przewodniczący zamknął dyskusję i skierował pod głosowanie przyjęcie uchwały: na 13 radnych biorących udział w głosowaniu: głosowało 13 „za” przyjęciem uchwały. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Ad.6
Radny Mariusz Głaszcz złożył pisemne zapytania dot.:
- zweryfikowania możliwości ręcznego kierowania ruchem, na ul. Głównej w Kobylnicy w godzinach szczytu przez strażników Straży Gminnej,
- możliwości zlokalizowania i wykonania przejścia dla pieszych przez ul. Główną w Kobylnicy, przy skrzyżowaniu z ulicami Bukową i Topolową,
- Rządowego programu na rzecz zwiększenia szans rozwojowych Ziemi Słupskiej lata 2019-2026.
Ad.7
Wolne wnioski zgłoszone przez radnych:
Radna Dorota Miękus-Płodzień:
- Udzielenie odpowiedzi na pytanie co gwarantuje gminie Kobylnica podpisanie porozumienia z Miastem Słupsk dot. zagospodarowania odpadów komunalnych odbieranych z nieruchomości zamieszkałych, zlokalizowanych na terenie Gminy Kobylnica.
- Przedstawienie planu dot. zagospodarowania terenu, działka 155/7 w Widzinie (z funduszu sołeckiego przeznaczono środki w wysokości 23 tys.).
Radna Monika Jęchorek:
- naprawa drogi na odcinku Ciechomice- stacja kolejowa PKP oraz od stacji PKP w stronę drogi betonowej,
- Słonowice niedrożna studzienka przy działce nr 10/1,
- Reblino – poprawa nawierzchni ulic Kręta i Nowa,
- Zębowo -wniosek sołtysa jakie są plany związane z uruchomieniem świetlicy w Zębowie,
- budowa progów zwalniających na drodze, która będzie realizowana w Dobrzęcinie,
- ustawienie lustra przy wyjeździe z firmy rolnej w Dobrzęcinie (wniosek składano w ubiegłym roku do Starostwa Powiatowego – brak zgody).
Z-ca Wójta poprosiła, aby zgodnie z ustaleniami z zebrania wiejskiego dwa ostatnie wnioski sołtys złożyła na piśmie – wnioski zostaną przekazane do Starostwa Powiatowego.
Radna Krystyna Balcerek:
- Płaszewo zgłoszenie dot. problemów z nawracaniem przez autobusy przy kapliczce (sołtys zgłaszała problem do powiatu otrzymała odp., że transport jest zadaniem gminy),
- rozwiązanie tematu bobrów – zalewane są okoliczne łąki w Kruszynie i Lubuniu,
- zgłoszenie utrudnionego dostępu do Internetu.
Pani Elżbieta Mondrzejewska odnosząc się do tematu bobrów zaznaczyła, że są to zwierzęta pod ochroną gmina otrzymała zgody na likwidację kilku tam bobrowych, co jest wykonywane. Jednak bobry szybko je odbudowują. Szkody do RDOŚ mogą zgłaszać wyłącznie właściciele zalanych terenów.
Rada Barbara Stępień:
- ustawienie lampy w Kuleszewie droga nr 5/59,
- zgłoszenie dot. pominięcia jednej posesji przy realizacji inwestycji działka nr 5/59.
Radny Mirosław Przybył:
- przycięcie zakrzaczenia droga Dobrzęcino-Komorczyn.
Radny Mariusz Głaszcz w imieniu mieszkanki Kobylnicy, która jest architektem zapytał czy gmina posiada opracowany plan gminy, ponieważ Pani jest zainteresowana zaangażowaniem się w opracowanie takiego planu.
Pani Elżbieta Mondrzejewska wyjaśniła, że na ostatniej sesji była podejmowana uchwała związana z przystąpieniem do opracowania planu. Wszystkie informację dot. procedur będą publikowane, będzie można składać wnioski w kolejnych etapach działania.
Radny Mirosław Przybył zapytał kiedy będzie realizowana budowa chodnika w Komorczynie.
Odpowiedzi udzieliła Pani Anna Kowalecza-Cuch – jeżeli chodzi o budowę chodnika w Komorczynie jest to jedno z pięciu zadań realizowane w ramach jednej umowy. Zgodnie z harmonogramem budowa chodnika jest przewidziana do realizacji na przełomie lipca i sierpnia br.
Kierownik referatu budownictwa udzieliła odpowiedzi Wiceprzewodniczącej Rady na pytanie związane z Zarządzeniem dot. Żelkówka.
W trakcie dyskusji dot. realizacji ulicy Młyńskiej w Kobylnicy radni zadawali pytania dot. m.in.:
Wiceprzewodnicząca Rady Joanna Walentukiewicz – Czałpińska - na kiedy jest planowane rozpoczęcie prac i czy nie przepadną gminie pozyskane środki z Polskiego Ładu. W zapisach WPF realizacja drogi jest zapisana na lata 2024-2025, jeżeli nie zmieścimy się w tym czasie, to co będzie z realizacją uchwały ( zgodnie z podpisaną umową prace powinny zakończyć się w przyszłym roku. Jednak na dzień dzisiejszy prace budowlane jeszcze nie ruszyły).
Z-ca Wójta - wykonawca wystąpił z wnioskiem o wydłużenie terminu realizacji umowy zgodnie z umową wykonawca ma 18 miesięcy na wykonanie prac. W ramach programu jest możliwe wydłużenie prac o 12 miesięcy na wniosek Gminy. Obecnie trwają prace geodezyjne i weryfikacyjne dot. dokumentacji projektowej (potrzebne są nowe rozwiązania). W dniu jutrzejszym powinniśmy otrzymać pozwolenia wodnoprawe i wtedy będzie można przystąpić do przekazana wykonawcy placu budowy jednocześnie wydłużając termin realizacji robót, prace powinny rozpocząć się w najbliższym czasie, zostanie przygotowany harmonogram prac budowlanych. Prace będą wykonywane etapami.
Skarbnik Gminy odnosząc się do części pytania związanej z WPF wyjaśniła, że realizacja tego zadania w wieloletniej prognozie finansowej jest przewidziana na lata 2024-2025. I tak też jest rozpisane dofinansowanie z Polskiego Ładu. Z dofinansowaniem z Polskiego Ładu nie ma problemu ponieważ można się poruszać w tych terminach. Natomiast jest kwestia wkładu własnego, który jest zaplanowany na ten i na przyszły rok. Jeżeli chcielibyśmy podpisać aneks z wykonawcą, do umowy, która aktualnie obowiązuje, nie zmieniając uchwały, możemy poruszać się tylko w zakresie takim jaki mówi uchwała tj. do grudnia 2025 roku. Jeżeli ten termin miałby wykraczać poza rok 2025, to konieczna będzie zmiana WPF i limitów dla tego zadania na kolejny rok. Jednak należy pamiętać, o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych - zobowiązania zaciąga się do wysokości limitów określonych w uchwale. Więc na dzień dzisiejszy można jedynie podpisać aneks z wykonawcą, która mieści się w limitach, które gmina posiada w WPF. Przepisy te odnoszą się do każdej inwestycji i umowy.
Radny Mariusz Głaszcz zapytał jakie działania podejmowali pracownicy odpowiedzialni za realizację tej inwestycji. Czy umowa posiada zapisy mówiące o naliczaniu kar umownych, wydłużeniu gwarancji w przypadku wydłużenia terminu realizacji inwestycji, jeżeli nie wynika on z winy Gminy.
Z-ca Wójta zaznaczyła, że zapisy umowy zostały przeanalizowane przez pracowników i prawnika. Jeżeli chodzi o naliczanie kar czy wydłużenie gwarancji jest to jak najbardziej zasadne. Jednak przed podjęciem decyzji należy zapoznać się z zapisami umowy.
Radca Prawny UG wyjaśnił m.in., że termin rękojmi i gwarancji nigdy nie jest zagrożony, z tego względu, że zawsze w każdej umowie jest on uzależniony od momentu zakończenia inwestycji. Dopiero jak dostajemy gotowy produkt, możemy stwierdzić, czy ma on wady. I dopiero wtedy zaczyna biec termin gwarancji i rękojmi. Wszelkie zmiany wprowadzane są w formie aneksu. Radca odnosząc się do konkretnego tematu wyjaśnił, że nie widzi podstaw do tego typu działań, bo tak jak mówiła Pani Wójt problemem dotyczy dokumentacji. Wykonawca jej nie sporządzał więc nie może ponosić odpowiedzialności za dokumentację, której nie wykonywał. Za dokumentację jest odpowiedzialna inna firma. Umowa z wykonawcą zawiera zapisy dotyczące naliczania kar. Przy czym na tym etapie jeszcze nie wiemy, czy termin zostanie przekroczony.
Ad. 8
Uchwały podjęte na V sesji Rady Gminy Kobylnica od nr 50 do nr 57:
- Uchwała Nr V/50/2024 w sprawie udzielenia dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków lub ewidencji zabytków w ramach Rządowego Programu Odnowy Zabytków
- Uchwała Nr V/51/2024 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kobylnica
- Uchwała Nr V/52/2024 w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Kobylnica na 2024 rok
- Uchwała Nr V/53/2024 w sprawie powierzenia Miastu Słupsk zadania publicznego polegającego na zagospodarowaniu odpadów komunalnych odbieranych z nieruchomości zamieszkałych, zlokalizowanych na terenie Gminy Kobylnica
- Uchwała Nr V/54/2024 w sprawie ustalenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze w formie usług sąsiedzkich realizowanych w Gminie Kobylnica w ramach Rządowego Programu „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2024-Moduł I
- Uchwała Nr V/55/2024 w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania, a także określenia szczegółowych warunków przyznawania usług sąsiedzkich, wymiaru i zakresu usług sąsiedzkich oraz sposobu rozliczania wykonywania usług sąsiedzkich z wyłączeniem usług sąsiedzkich realizowanych w Gminie Kobylnica w ramach Rządowego Programu „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2024 – Moduł I
- Uchwała Nr V/56/2024 zmieniająca uchwałę Nr IV/39/2024 Rady Gminy Kobylnica z dnia 27 czerwca 2024 r. w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości w ramach programu pomocy de minimis na wspieranie nowych inwestycji i tworzenie nowych miejsc pracy na terenie Gminy Kobylnica
- Uchwała Nr V/57/2024 zmieniająca uchwałę Nr XXXIV/457/2009 Rady Gminy Kobylnica w sprawie przystąpienia Gminy Kobylnica do Stowarzyszenia „Słowińska Grupa Rybacka” jako członek założyciel
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął V sesję Rady Gminy Kobylnica.
Przewodniczący Rady
Janusz Kaszowski
Protokółowała:
M. Młodecka-Jopek