Zarządzenie nr 280/2023
Wersja strony w formacie XMLwydane przez | Wójta Gminy Kobylnica |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | przeprowadzenia inwentaryzacji rocznej |
Status | obowiązujące |
Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.) oraz art. 26 i 27 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 120 ze zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1
- Przeprowadza się inwentaryzację roczną aktywów i pasywów na zasadach określonych w niniejszym zarządzeniu.
- Inwentaryzacją roczną należy objąć następujące aktywa i pasywa :
- drogą spisu z natury na arkuszach spisowych aktywów pieniężnych (z wyjątkiem zgromadzonych na rachunkach bankowych), papierów wartościowych w postaci materialnej, rzeczowych składników aktywów obrotowych, w szczególności:
- nie zużyte rzeczowe składniki aktywów obrotowych – materiałów, które w momencie zakupu bezpośrednio obciążały koszty oraz nie zużytych materiałów i towarów odpisanych w koszty w momencie ich zakupu (paliwo w samochodach służbowych);
- pozostałe środki trwałe – ruchome oddane do użytkowania pracownikom oraz radnym Gminy (laptopy, tablety, aparaty telefoniczne - komórkowe);
- pozostałe środki trwałe – ruchome stanowiące własność innych podmiotów, a znajdujące się w jednostce (PUW);
- środki trwałe znajdujące się na terenie niestrzeżonym– (wiaty przystankowe);
- środki pieniężne w kasie;
- druki ścisłego zarachowania.
- w drodze uzyskania potwierdzenia sald od kontrahentów aktywów finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych lub przechowywanych przez inne jednostki, w tym papierów wartościowych w formie zdematerializowanej, należności, a w szczególności:
- należności od kontrahentów, z wyjątkiem należności spornych i wątpliwych, publicznoprawnych, należności od pracowników oraz osób nie prowadzących ksiąg rachunkowych
- środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych.
- w drodze weryfikacji dokumentów z zapisami w księgach rachunkowych środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony, gruntów oraz praw zakwalifikowanych do nieruchomości, należności spornych i wątpliwych, a w bankach również należności zagrożonych, należności i zobowiązań wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych, z tytułów publicznoprawnych, a także innych aktywów i pasywów a przeprowadzenie ich spisu z natury lub uzgodnienie z przyczyn uzasadnionych nie było możliwe w szczególności:
- wartości niematerialne i prawne,
- należności sporne, wątpliwe, należności i zobowiązania wobec pracowników,
- zobowiązania wobec kontrahentów oraz zobowiązania publicznoprawne,
- należności i zobowiązania wobec osób nie prowadzących ksiąg rachunkowych,
- fundusze własne i specjalne.
- drogą spisu z natury na arkuszach spisowych aktywów pieniężnych (z wyjątkiem zgromadzonych na rachunkach bankowych), papierów wartościowych w postaci materialnej, rzeczowych składników aktywów obrotowych, w szczególności:
- Szczegółowe terminy przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji przedstawia harmonogram stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2
Inwentaryzację należy przeprowadzić według stanu na dzień:
- należności w drodze uzgodnienia sald z kontrahentami – 30.11.2023 r,
- środków pieniężnych na rachunkach bankowych – 31.12.2023 r.
- zapasów (materiały nie zużyte składniki majątku obrotowego – które w momencie zakupu bezpośrednio obciążały koszty - 31.12.2023 r.
§ 3
Inwentaryzacją należy objąć druki ścisłego zarachowania według stanu na dzień 31.12.2023 r.
§ 4
Do przeprowadzenie inwentaryzacji powołuje się zespoły spisowe w składzie:
- Zespół spisowy nr 1 (spis z natury)
- Małgorzata Krzysztofik – przewodnicząca komisji
- Angelika Wites - Lipińska – członek komisji
- Marzena Młodecka – Jopek – członek komisji
- Zespół spisowy nr 2 (uzgodnienie sald z kontrahentami, weryfikacja)
- Anna Budzik – przewodnicząca komisji
- Anna Adamska – członek komisji
- Aneta Kucman – członek komisji
- Zespół spisowy nr 3 (spis z natury środki pieniężne w kasie, druki ścisłego zarachowania)
- Iwona Rosołek – przewodnicząca komisji
- Ewa Rosiak – członek komisji
Zobowiązuje się osoby wymienione w niniejszym zarządzeniu do działania zgodnie z harmonogramem, o którym mowa w § 1.
§ 5
Za przeprowadzenie inwentaryzacji w sposób właściwy i zgodny z przepisami odpowiadają prowadzący ewidencję poszczególnych rodzajów aktywów zgodnie z zakresami czynności. Ogólny nadzór nad inwentaryzacją i jej rozliczeniem oraz sporządzenie dokumentacji inwentaryzacyjnej należy do głównego księgowego, któremu powierza się wykonanie niniejszego zarządzenia.
§ 6
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.