W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Gmina Kobylnica

ul. Główna 20, 76-251 Kobylnica
województwo pomorskie

tel.: 59 858 62 00
sekretariat Wójta tel: 59 858 62 01
fax: 59 810 21 43

email: kobylnica@kobylnica.pl
strona internetowa: www.kobylnica.pl

NIP: 839-17-19-997
REGON: 770979832

adres skrzynki ePUAP: /59r47dodbr/skrytka

Działalność programowa Gminnego Centrum Kultury i Promocji w Kobylnicy na lata 2023-2030

Załącznik nr 1 do umowy w sprawie warunków organizacyjno-finansowych działalności oraz programu działania Gminnego Centrum Kultury i Promocji w Kobylnicy z dnia 2 lutego 2023 roku

Działalność programowa Gminnego Centrum Kultury i Promocji w Kobylnicy na lata 2023-2030

Gminne Centrum  Kultury i Promocji  w Kobylnicy to instytucja powołana Uchwałą Nr III/28/2019 Rady Gminy Kobylnica z dnia 29 grudnia 2010 r,, która rozpoczęła swoją działalność
z dniem  1 lutego 2011 roku i zgodnie  z jej Statutem głównym celem jest prowadzenie wielokierunkowej  działalności rozwijającej i zaspakajającej potrzeby kulturalne mieszkańców oraz upowszechnianie i promocja kultury lokalnej w kraju i za granicą

Do  podstawowych zadań Centrum, wynikających ze statutu  należy:

  1. organizowanie różnorodnych form edukacji i wychowania przez sztukę,
  2. stwarzanie warunków dla amatorskiego oraz profesjonalnego ruchu artystycznego, kół i klubów zainteresowań, sekcji, zespołów i innych,
  3. wspomaganie merytoryczne i finansowe amatorskich zespołów, kół zainteresowań działających na terenie gminy,
  4. organizacja spektakli, koncertów, festiwali, wystaw, imprez artystycznych, rozrywkowych, turystycznych i innych,
  5. prowadzenie działalności wydawniczej promocyjnej,
  6. koordynacja działalności na terenie gminy w zakresie organizacji imprez kulturalnych,
  7. współdziałanie z instytucjami, organizacjami społecznymi oraz stowarzyszeniami w zakresie rozwijania i zaspakajania potrzeb edukacyjnych i kulturalnych społeczeństwa,
  8. nadzorowanie i organizacja działalności rozrywkowo-rekreacyjnej,
  9. prowadzenie współpracy kulturalnej z zagranicą, zwłaszcza z gminami partnerskimi Gminy Kobylnica.

Gminne Centrum Kultury i Promocji w Kobylnicy to nowoczesna instytucja kultury, która jednocześnie kultywuje tradycje lokalne, stanowi też miejsce integracji środowiska lokalnego, poprzez wielokierunkową działalność kulturalną.  Koncepcja działalności instytucji na najbliższe siedem lat opierać się będzie na następujących celach strategicznych:

  1. Podniesienie atrakcyjności oferty kulturalnej.
  2. Rozwój zasobów ludzkich.
  3. Dążenie do wzrostu dochodów własnych.
  4. Intensyfikacja działań z obszaru promocji gminy.

Cel strategiczny 1: podniesienie atrakcyjności oferty kulturalnej

W obrębie tego celu strategicznego wyznaczam następujące cele operacyjne:

1.1 twórcza aktywizacja mieszkańców – tworzenie nowoczesnej, dostosowanej do potrzeb wszystkich grup mieszkańców oferty kulturalnej, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci, młodzieży i seniorów

1.2  zintensyfikowanie działań edukacyjnych w zakresie kultury – zintensyfikowanie współpracy ze szkołami, stowarzyszeniami oraz innymi instytucjami kultury;

1.3 promocja działań kulturalnych twórców lokalnych;

1.4  wzbogacenie oferty świetlic wiejskich – poszerzenie oferty o tematyczne warsztaty.

Gminne Centrum Kultury i Promocji stanowi miejsce integracji środowiska lokalnego, dlatego zamierzam tworzyć warunki do rozwoju profesjonalnego i amatorskiego ruchu artystycznego dla osób w każdym wieku, a także wspierać inicjatywy podejmowane przez mieszkańców z zakresu kultury i organizacji wydarzeń. Zintensyfikowanie współpracy z innymi instytucjami czy stowarzyszeniami przyczyni się do zwiększenia różnorodności podejmowanych działań oraz zaangażowania we współtworzenie oferty kulturalnej innych środowisk.  Planuję także zacieśnienie współpracy z twórcami lokalnymi, by z jednej strony  bardziej włączyć ich w kulturalne życie gminy, a z drugiej do promocji gminy poprzez kulturę. Wysoka frekwencja mieszkańców podczas wprowadzonych na świetlicach wiejskich warsztatów tematycznych pokazała, że był to inicjatywa wprost odpowiadająca na oczekiwania mieszkańców. Zamierzam kontynuować te działania, a także w miarę możliwości poszerzać ich ofertę. Wydarzenia kulturalne, promocyjne, eventy i konkursy realizowane będą zgodnie z opracowywanymi rocznymi kalendarzami wydarzeń, a także planami merytoryczno-finansowymi na lata 2023-2030.

Cel strategiczny 2: Rozwój zasobów ludzkich

W obrębie tego celu strategicznego wyznaczam następujące cele operacyjne:

2.1 dążenie do podniesienia sprawności organizacyjnej jednostki;

2.2 wprowadzenie obiektywnego, jednolitego, powszechnego oraz sprawiedliwego systemu oceny pracowniczej, w oparciu o zasady i systemy ocen pracowniczych funkcjonujące w jednostkach samorządu terytorialnego i administracji publicznej;

2.3 podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników poprzez udział w szkoleniach.

W instytucji kultury zasoby ludzkie mają znaczenie strategiczne dla funkcjonowania organizacji, dlatego tak ważne jest właściwe zarządzanie nimi, zwłaszcza procesem ich rozwoju. Pracowników cechuje określony potencjał, wydajność działania, zdolności czy możliwości, który przekłada się na sprawność organizacyjną jednostki. Niezbędne jest więc stałe podnoszenie ich kwalifikacji, ale także wprowadzenie motywacyjnego i obiektywnego systemu oceny pracowniczej.

Cel strategiczny 3: Dążenie do wzrostu dochodów własnych

W obrębie tego celu strategicznego wyznaczam następujące cele operacyjne:

3.1 poszukiwanie dodatkowych źródeł finansowania;

3.2 rozwijanie dotychczasowych usług Gminnego Centrum Kultury i Promocji, które mogą stanowić uzupełnienie przychodów własnych instytucji;

Realizacja oraz poszerzanie oferty kulturalnej wymagać będzie poszerzenia zakresu pozyskiwania dodatkowych funduszy poza dotacją podmiotową oraz celową z budżetu Gminy Kobylnica. Będą nimi zarówno przychody własne instytucji, jak i fundusze zewnętrzne, których poszukiwać zamierzam między innymi z programów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowego Centrum Kultury, Fundacji Lotto, Fundacji PZU, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, czy innych.

Cel strategiczny 4: Rozwój działalności promocyjnej gminy

W obrębie tego celu strategicznego wyznaczam następujące cele operacyjne:

4.1 budowanie silnej marki gminy Kobylnica jako miejsca atrakcyjnego do życia

4.2 budowanie wizerunku gminy jako miejsca przyjaznego inwestorom i atrakcyjnego do rozwoju biznesu

4.3 rozbudowywanie komunikacji na linii samorząd - mieszkańcy\Promocja odgrywa kluczową rolę w rozwoju samorządu. Jest elementem komunikacji z otoczeniem wewnętrznym jak i zewnętrznym. Celem prowadzonych działań promocyjnych w  najbliższych latach będzie więc kształtowanie wizerunku, wzmocnienie pozycji gminy, promocja walorów ekologicznych gminy oraz integracja mieszkańców. Do osiągnięcia tych celów konieczne będzie szersze wykorzystanie mediów społecznościowych, realizowanie tematycznych kampanii promocyjnych wykorzystujących różne rodzaje mediów, opracowanie nowego systemu identyfikacji wizualnej gminy, organizacja eventów wpisujących się w przyjęte cele promocyjne.

Podsumowanie

Z racji, iż możliwość realizacji przedstawionego program działalności GCKiP jest uzależniona od sytuacji ekonomicznej samorządu, plan ten będzie podlegał ewaluacji i dostosowywaniu do wielkości otrzymanego finansowania, wynikającego z kondycji ekonomicznej gminy. Niemniej celem instytucji jest rozwój i upowszechnianie kultury, poprzez ciągłe dostosowywanie jej oferty do potrzeb i oczekiwań środowiska lokalnego oraz inspirowanie społeczności lokalnej do udziału w życiu kulturalnym gminy. Oferta kulturalna będzie rozbudowana w różnych obszarach, aby dążyć do zwiększenia liczby jej odbiorców, a zwłaszcza w grupie seniorów oraz dzieci i młodzieży.

Jednym z narzędzi, które  pozwolą na modyfikowanie oferty będzie pozyskiwanie funduszy zewnętrznych oraz podnoszenie kwalifikacji pracowników, zwłaszcza w zakresie pozyskiwania środków finansowych. Zintensyfikowane zostaną także działania w obszarze promocji i kreowania marki gminy Kobylnica zarówno wśród mieszkańców gminy, regionu, kraju, a także za granicą dzięki współpracy z licznymi partnerami.

Elżbieta Gryko
Dyrektor Gminnego Centrum Kultury i Promocji w Kobylnicy

Leszek Kuliński
Wójt Gminy Kobylnica

Powiadom znajomego